Jun 8, 2011

Nurseri


Sejak kebelakangan ni, kerap betul dengar dalam berita pasal nursery diarahkan tutup. Terlalu banyak 'kemalangan jiwa' atas kecuaian. Jadi ramai juga la bertanya2 dengan aku, selamat kah hantar anak di taska? Tidak risau kah?

Menipu la aku kalau aku cakap tidak risau. Kalau mo cakap selamat, aku pun tidak berani jamin. Berserah sajalah pada tuhan mudah2an DIA lindungi anak2 kita. Ada beberapa sebab kenapa aku hantar anak di taska.

1) Bersesuaian dengan budget aku

Lainlah klu aku ni orang kaya yg boleh import pengasuh luar negara. 1 anak = 1 pengasuh. Kalau ada duit lebih, hantar ke nursery yg 'terbaik' yg boleh kita provide untuk anak kita. Kalau tidak pun memadailah dengan keperluan2 asas memberi makan 3 kali sehari atau lebih / memberikan susu, menidurkan dan memandikan.

2) Dilema amah

Bila anak aku masuk 2 org, ada juga yg sarankan aku ambil amah. Kononnya belanja nursery anak 2 org lebih mahal dari hire seorang amah. Mungkin juga sebab aku tidak begitu selesa ada orang lain tinggal di rumah (macam tiada privacy la konon), atau mungkin sebab aku rasa mencari amah lebih complicated dari mencari jarum dalam jerami. Kesimpulannya, aku memang keberatan mo hire amah. Kalau anak aku masuk 3 org pun sure aku hantar nursery. Kurang la sikit isu amah lari atau sesat (balik kampung terus tidak jumpa jalan pulang).

3) Anak cepat pandai (mitos?)

Mengikut pemerhatian dan teori aku, budak2 nursery ni mudah belajar. Makan pun tiada masalah. Al-maklumlah, semua benda pun mo buat ramai2. The more the merrier la kunun. Agaknya mungkin sebab tabiat budak2 yang suka berebut. Makan, mainan mahupun duduk di pangkuan pengasuh. Semua pun mo berebut. Macam la best sangat duduk di pangkuan pengasuh yg kurus kering tu. Mama dia yg empuk ni, tidak la pula dia mo duduk. Ish emo la pula aku :). Tapi ini setakat teori sahaja. Lagi satu, budak2 nursery aku tengok lebih berani mungkin sebab selalu bergaul dengan budak2 lain.

Bagi aku, 3 ni la alasan aku paling kukuh. Kalau orang tanya, selalunya ini ja la jawapan aku bagi. Tidak kisahlah kalau jawapannya basi yg penting dasar aku ni masih boleh digunapakai setelah 6 tahun aku hantar anak aku di nursery yg sama. Wuiseh!! Macam penghantar setia la pula. Namun begitu, tidak dinafikan la nursery ni ada juga keburukan dia. Ini beberapa keburukan yg selalu aku hadapi la..

1) Anak selalu sakit

Kalau seorang penghuni taska sakit mata/selsema/batuk atau apa2 penyakit yg berjangkit maka bersedialah anda untuk mengambil kursus pendek dalam bidang kedoktoran/nursing. Bila sudah mati kutu, last2 terpaksa refer kes dgn doktor bertauliah. Tapi bagi aku keadaan ni adalah biasa. Tidak juga la aku meroyan tidak tentu pasal dgn pengasuh nursery. Benda2 mcmni, tidak payah dalam nursery, luar nursery pun boleh sakit.

2) Belajar benda tidak elok

Mostly dari segi ungkapan kata2 la. Kalau di rumah kita boleh monitor apa yg diorg dengar atau cakap. Tapi kalau dlm nursery, takkan la kita plaster pula mulut budak2 lain. Tapi permasalahan ni kira boleh dibendung lagi la. Kalau anak aku cakap benda2 yg bagi aku kuwang-hajo atau tidak sopan, turn kita pula bagi nasihat. Setakat ni, dalam kes anak aku kira berjaya juga la.

3) Kecederaan

Bab yg ini agak sensetif sikit bagi sesetengah ibubapa. Bagi aku, kalau kecederaan itu berpunca dari budak2 lain atau kesalahan sendiri (cth langgar dinding - kes Haikal), kira aku tidak akan banyak cakap la. Lagipun aku tau anak aku mcmna. Kalau dlm rumah sendiri pun selalu cedera, inikan pula di rumah yg ramai budak2. Ada juga kes yg melibatkan budak lain (cth kena gigit - kes Dyana). Bab yg ini aku mmg geram sangat. Tapi tidaklah terus2 serang pengasuh. Maklumlah yg dijaga pun ramai. Tidak sempat pula mo menyelamatkan anak kita. Tapi selalunya, esoknya confirm aku bagi khidmat nasihat free dengan pengasuh untuk sentiasa memerhati budak2 yg cenderung untuk menggigit budak lain. Agaknya mungkin budak ni dalam peringat mengeksplorasi. Bagi ibubapa anak suka menggigit ni, masa mula2 kita pun tidak sedar dgn tabiat baru dia ni. Mungkin kurang kasih sayang aku pun kurang pasti. Tau2 sudah ada kes juvana gigit budak lain. Bagi menunjukkan rasa tanggungjawab kena la maklumkan pengasuh yg anak anda ni perlu perhatian 'istimewa'. Orang putih cakap "Give me the love" la kunun. Dengan bertindak sedemikian, kes2 gigitan ini mgkin akan berkurang dari semasa ke semasa. Ewah! Macam pakar pula aku rasa. Macamna aku tau? Sebab si Dyana pernah jadi mangsa dan pemangsa. Laki aku cakap, mungkin dia mo balas dendam sebab dia selalu kena gigit. Itu sebab dia gigit orang balik. Hmmm.. mungkin juga la.

Kesimpulannya, bagi aku tepuk dada tanya selera. Ukur baju di badan sendiri. Kalau rasa mo anak selamat dari sebarang kemungkinan, kita jaga sendiri sajalah. Tidak pun hantarlah kepada waris2 terdekat untuk dijaga (kesian nenek). Tapi bagi perantau macam aku ni, have faith sajalah. Mudahan2 saja tuhan lindungi anak2 kita. Apa yg kita boleh buat? Nasihat aku selalu2 la lawat nursery tu luar dan dalam (spot check) lepas tu, kena selalu berbual dengan pengasuh untuk tengok perkembangan anak. Kalau aku, aku selalu tinggalkan pesanan dengan pengasuh "tengok2kan dia ah..". Risau tu sentiasa ada. Setiap hari. Tapi kadang2 kena let go juga. Masa kita kecik2 pun bukan 24 jam mama kita perhati kita. Jadi orang juga kan? ;).

p/s : Kalau memang sudah nasib tidak baik, jumpa nursery yg tidak bagus atau lalai.. memang patut ditutup pun. Tapi bukan semua nursery macam tu.


No comments:

Post a Comment