Jun 8, 2011

Movie : I am Sam [2001]


Masa mula2 movie ni keluar, sumpah aku mmg tidak mau tengok. Bukan aku tidak tau cerita ni best (berdasarkan review2 yg aku baca). Tapi kalau cerita2 macam ni, memang aku cuba elakkan. Nanti berpanjangan pula mendung di hati ku ini.


Entah kemarin, buka2 tv saja wayang ni pula yg terkeluar. Terduduk la aku di satu sudut, terpaku (itu sebab aku tidak boleh ubah.. hehehe). Bertemankan si Dyana yg balik2 tengok muka aku (hairan kali), air mata ini tidak berhenti2 mengalir keluar. Nasib baik laki aku tiada. Kalau ada, takkan la aku mo guna alasan mata masuk habuk. Besar juga habuk tu kalau tidak pandai berenti2 air mata keluar. Akhirnya, cerita tu abis.

Ini part yg mgkn kamu tidak akan jangka. Aku cuma tengok cerita tu 20 minit yg terakhir. Bengong ja aku nangis sampai basah tuala. Kalau 2 jam, mo pakai baldi kali aku tengok cerita ni. Tapi bagi aku cerita ni memang menyayat hati. Aku yg selalu ketawa2 walaupun tengok cerita sedih ni pun balik2 'mata masuk habuk', inikan pula peminat hindustan. Tapi mungkin sebab cerita ni mengisahkan macamna ibubapa bersusah payah untuk anak dia. Itu yg buat gua sedih beb! Makan dalam wa cakap lu! Hehehe..

Sinopsis :
Aku pun tidak pasti mo cerita apa memandangkan aku tengok 20 minit yg terakhir. Nanti kalau aku tengok itupun 'kalau', aku update di sini. Tapi buat masa ni ini sajalah aku boleh bagi. Mengisahkan tentang seorang bapa yang mentally-challenged membesarkan anak perempuannya setelah ditinggalkan oleh si ibu. Ada yg tidak kena dgn ibu dia ni, anak comel mcmtu pun kasi tinggal. Tidak lama kemudian, sorg social worker datang ke rumah si bapa dan membawa anaknya pergi. Marah betul aku dengan social worker ni. Macam teda kerja. Kalau lapang sangat, pegi la tangkap mama dia tu. Bila masuk mahkamah, sebab dia cacat, si bapa hanya dibenarkan melawat anaknya 2 kali seminggu (supervised). 2 kali saja? ish ish ish. Atas nasihat kawan2nya yg juga metally-challenged, akhirnya si bapa mendapatkan bantuan dari seorang lawyer. Lawyer tersebut dengan besar hatinya cuba membantu si bapa dgn pro bono. Ini aku kurang pasti klu lawyer tu ambil ni kes sebab kesian atau sebab mo publisiti. Tapi nampak macam ikhlas. Untuk sementara waktu, si anak diletakkan di rumah keluarga angkatnya. Nasib la keluarga angkat dia ni baik. Ini sajalah yg aku dapat ulas dari google.

Kadang2 mo juga tengok cerita genre mcmni, macam The Pursuit of Happiness. Tapi karang terpaksa la pakai deram pula.. huhuhu



No comments:

Post a Comment