Jun 7, 2011

Kerja Seminggu Rehat 2 Minggu

Aku ada habit buruk yang aku harap sangat aku dapat ubah tahun ni. Aku rasa habit ni aku dapat masa aku masuk tempat kerja yang baru. Biasanya bila aku start buat kerja, seminggu tu aku mmg akan bagi full concentration. Fokus abis la orang bilang. Kalau ada orang baling batu, sure kena marah. Kalau ada yg berkuntau, aku jeling ja. Kalau ada gempa bumi, aku la yg paling last keluar (ah! melampau la tu). Pokoknya, memang fokus 110% la. Kalau dipanggil aku suka buat muka blur time2 fokus ni. Otak masih fikir kerja, muka ja pandang siapa yg panggil. Fuiyoo!! Baru aku perasan betapa fokusnya aku ni kalau suda datang positive vibe. Bila kerja tu siap, selalunya aku akan hadiahkan diri aku waktu untuk berehat dalam sehari sebelum menyambung kerja lain. Dari sehari, jadi 2 hari, kemudian 3 hari dan seterusnya boleh jadi sampai 2 minggu. Aku macam liat betul mo buat kerja baru. Terutama sekali sejak kebelakangan ni.

Adakah aku sudah hilang semangat atau minat dalam kerja aku? Oh Tidak!! Shuhh. Nyah kau dari sini perampok semangat!! Aku baru 33 thn. Opps.. Ok la, I'm a proud 33 y/o woman. It doesn't matter kalau itu dikategorikan senior. I have everything in 33. Got education, got married, got kids, got steady job.. the only thing I wish to have is grand kids, which I won't be having anytime sooner ;).

Anyway 33 tahun, masih terlalu jauh dari waktu berpencen dan aku sudah mula menunjukkan simptom2 orang berpencen. Oh no! this is not happening! Mungkin aku kena pergi kursus bina semangat atau mana2 kursus yg boleh membantu aku mendapatkan semula semangat kerja aku. Hmmm.. Macamlah bos aku kasi pegi kursus2 macam ni. Lainlah kalau kursus PHP, MySQL atau mana2 kursus yg dikatakan 'teknikal' dan lebih related dengan bidang kerja sedia ada.

Bukan aku tidak banyak kerja. Tersangatlah banyak kerja. Lagipun bab kerja ni, sampai mati pun tidak habis. Masalahnya, semangat mo buat tu entah tercicir di mana.. untung la siapa yg jumpa semangat aku tu. Kalau dikira2, dalam satu bulan aku betul2 kerja 2 minggu, lepas tu rehat 2 minggu. Tersangatlah tidak produktif! Tindakan segera perlu diambil. May be I've too many things going in my mind right now. I really need to sort out my priorities. Wish me luck!


Some of my to-do-list, like 3 months ago.


Permohonan kursus yg ditendang bulat2 oleh bos. Doesn't say why, just on hold. Mungkin juga musim pendaftaran pelajar, which is for sure I'll be one of the accredited observers doing nothing accept trying so hard to look super busy and berkhayal at the same time. Doesn't make sense? It's what we do..

No comments:

Post a Comment