Jun 28, 2011

Abdominal Pain and My Many Theories

Minggu lepas, aku diserang sakit di bahagian perut. Bukan sakit perut, more likely macam cramp di bahagian abdomen. Pakar saintis mengatakan itu kira sakit perut. Tapi sebab aku yang rasa sakit, aku cakap itu bukan sakit perut.

Sepanjang hari, aku akan rasa sakit kalau aku berada dalam postur badan 'ala-ala model' tegak tanpa terbongkok-bongkok. Akan lebih sakit setiap kali bangun dari kerusi. Mula-mula aku agak mungkin aku kena gastrik. Memandangkan sebelum tu, kawan aku diserang gastrik. Tapi macam pelik pula simptom-simptomnya langsung tidak sama. Kecuali kesukaran untuk duduk tegak.

Next thing, aku rasa aku kena cirit birit. Mungkin sebab anak kawan aku kena cirit birit. Sebabnya, 'output' aku macam ada sedikit cair berbanding biasa. Tapi waktu 'melawat' aku tidaklah sekerap mana. Macam normal saja.

Then, aku rujuk pada kawan-kawan. Aku siap mention yang aku ada rasa sakit di bahagian kanan abdomen. Someone maklumkan aku, mungkin sebab appendiks bengkak. Mengikut pengalaman beliau, ianya mengambil masa sebulan untuk sembuh dengan sendirinya. Mula la aku rasa nervous. Sebulan mo tahan sakit?! Oh Tidak!!

Lepas tu, aku fikir mungkin juga aku kena urine infection. Tapi, simptom yang aku alami mungkin setakat 10% daripada simptom yang di'fakta'kan dalam wiki.

Last sekali, aku rasa aku kena food poisoning. Aku pernah kena sakit macam ni dulu. Bezanya, sakitnya macam kurang sedikit daripada dulu. Tapi simptomnya hampir sama.

Sepanjang 2 hari, aku rasa aku qualify untuk dapat gelaran Rina M.D. Ala-ala House M.D. lah kunun. Macam-macam teori sudah aku pakai. Tolak rawatan ja aku tidak berani buat.

Kebetulan makan di luar, aku ternampak kelapa muda. Mengikut sesetengah teori, minum air kelapa muda ni bagus untuk penyakit-penyakit seperti urine infection, food poisoning dan of course chicken pox. Aku try minum sebiji memandangkan 2 daripada 3 penyakit di atas adalah a few of my many theories. Hasilnya, tidak sampai 24 jam keadaan kembali pulih seperti biasa. Amin...


No comments:

Post a Comment