Dec 13, 2011

Unit Kecemasan dan Klinik

Assalamualaikum :)

Sabtu lalu, aku perasan terdapat sedikit pendarahan masa kencing. Bangunkan husband dan minta dia hantar ke unit kecemasan secepat mungkin. Lebih kurang jam 10.00 pagi, aku terus pergi kaunter kecemasan utk mendaftar.

Nurse : Kenapa puan?
Aku : Saya rasa, saya pregnant. Pagi ni macam ada sedikit pendarahan.

I know. I'm 4 months pregnant and I don't think the word 'rasa' is appropriate kan? This is the thing. I'm 4 months pregnant but haven't been to any clinic to confirm it yet. I guess 'rasa' is definitely the right word.

After waiting for almost an hour which made me feel super uncomfortable, my name was up. First thing first, doktor scan perut. All I can think of is what if the doctor says "Kamu ni bukan pregnant. Tiada apa2 ni". Memalukan kan?

Then the doctor took his time looking at the so-called monitor. Suddenly, dia cakap "Heart beat ok, everything was fine. Dia siap kencing lagi". Alhamdulillah.. It's official. I'm pregnant! Nasihat doktor, jangan angkat berat, stress and I need to go to clinic on monday.

Monday, aku register di Klinik Kesihatan, Penampang. I know, klu di klinik kerajaan sure la kena tunggu lama kan? Somehow, macamna aku plan pun mau berklinik di swasta akhirnya sure akan berklinik di kerajaan. Setelah diteliti segala maklumat, jangkaan bersalin is on the 26 Mei 2012. Setiap anak aku sure lahir hampir2 cuti perayaan. Haikal lahir hampir hari raya. Dyana lahir almost Krismas, and now almost pesta menuai. May be next time, aku kena plan anak Deepavali and Chinese New Year la kan? Everything was fine, sampailah aku kena suruh jumpa doktor. Selepas kena scan sekali lagi,

Doktor : Kamu pasti ini your last period?
Aku : Ya.
Doktor : Mungkin ada perubahan tarikh jangkaan bersalin. Based on the scan result, you're actually almost 5 months pregnant.

Ok. Aku sdh mula mempersoalkan kesahihan tarikh last period aku. Mana mungkin salah. Aku memang plan utk pregnant and I always keep track of my period cycle. Mau cakap doktor yg salah is more like telling the mathematician that 1+1 is not equal to 2. So, the doctor decided after 2 weeks aku kena jumpa dia lagi utk confirmkan tarikh bersalin. For now, I had 2 dates. 26 May 2012 or 9 May 2012. Kalau betul 9 May, based on sejarah bersalin aku, aku mungkin beranak end of April. We'll see..



First time aku dapat scan result ni, I can't see a thing! Hati memang gatal mau tanya dgn doktor which is the head, tapi sebab aku takut doktor tu cakap aku buta.. aku diam2 ja. After awhile (more than 3 days) after turning the picture in every degree, looking at it as it was a 3D image then I realized.. Oh! kedudukan dia macam berdiri pula :). Patutlah aku tidak layak jadi doktor.. hahaha



No comments:

Post a Comment