Dec 14, 2011

Pencarian pun bermula..

Assalamualaikum :)

Semenjak 'disahkan' mengandung (walaupun masih tidak pasti berapa bulan), sudah pasti aktiviti browsing akan lebih galak dan rancak. Melambak2 tab aku buka. Bagi ibu2 baru, sure la banyak barang baby yg perlu dibeli. Orang tengah semangat la katakan. Bagi ibu yg tidak berapa baru macam aku ni, aku cuma berminat mau survey harga pam susu ja.

Kalau diimbas semula, rekod penyusuan ibu anak2 aku macam ada pasang surut sikit. Haikal, kira kejayaan terbesar aku. Menyusu badan lebih kurang 1 thn setengah. Itupun sebab aku belum start kerja. Masih lagi buat projek tanam anggur secara maya (dalam erti kata lain menganggur).

Zaman si Dyana pula, aku hanya mampu bertahan 10 bulan. Maklumlah kunun sudah jadi wanita bekerjaya (ewah..). Sepatutnya itu tidak boleh dijadikan alasan. Tapi mungkin sebab tiada sokongan persekitaran. Satu, ofis masih menumpang di jabatan orang. Langsung tiada lokasi yg sesuai utk dijadikan tempat projek. Mau buat di cubicle aku ni karang, tidak pasal2 ada penonton setia. Hajat mo buat di surau, ramai pula la student melepak yg sudah pasti akan menimbulkan ketidakselesaan yg melampau. Last2, option aku tinggal satu. Pam susu di kereta. Pelik tapi benar. Itu ja tempat paling sesuai dan ada privasi. Terpaksa parking di kawasan sunyi baru buat projek mengepam. Kedua, bos aku suka mencari orang yg hilang. Namapun bos lelaki. Manalah dia paham keperluan mengepam dalam 2-3 jam sekali. Tau2 dia cakap kita escape. Itu yg bikin terasa tu.

Aku rasa, ada satu faktor (adeh faktor segala lagi) saja kenapa situasi itu terjadi. Sebab aku mengepam secara manual. Manual ala tradisional lagi. Pakai tangan. Sangat tidak sesuai diaplikasikan di khalayak ramai dan sangat time consuming. Sekali perah mo ambil masa setengah jam. Kalau 2 mo diperah, bukankah jadi 1 jam? Tidak heranlah kalau bos tercari2 kan?

Bukan aku tidak berikhtiar. Aku pakai manual pam brand Pureen. Alahai macam musim kemarau la pula. Boleh tertidur2 aku tunggu. Tapi kalau perah pakai tangan, banyak la pula. Cuma leceh sikit la. Lagipun tangan pun mo kena rehat. Apa ingat proses memerah secara manual ni tidak payah pakai kudrat ka? Jangankan tangan, leher pun boleh cramp :).

So kali ni, dengan suasana ofis yg berbeza (ada banyak bilik kosong) ditambah lagi bilik bosku yg semakin menjauh, aku lebih bertekad untuk cemerlang. Mau beli breast pump eletrik. Alasan? Supaya prosesnya lebih cepat dan of course lebih terlindung walaupun aku buat di cubicle aku saja (manalah tau terlampau busy).

Google punya google, aku jumpa juga la beberapa brand. Tapi sebab aku tidak sekaya mana, maka aku berhajat mo beli yg murah dan bagus sajalah. Pilihan hati aku Spectra 3. Sebab ia senyap. Memandangkan yg duduk belakang dan sebelah aku lelaki, sekurang2nya tidaklah mengganggu fikiran diorang sangat. Langkah seterusnya, aku mau beli battery operated breast pump. Ini digunakan untuk tujuan jalan2 sja. Maklumlah, bukan senang mau cari soket elektrik ni. Tambah lagi yg main cucuk suka2 hati. Dari aku berbelanja beribu2, untuk hasil yg sama, baik aku gunakan duit tu untuk tabungan si kecil. Hasil tambah keduanya lebih kurang RM600. Kira ok apa. Kurang2 tidak lah aku meroyan kalau tiba2 aku tidak teringin mau pakai breast pump ni.

Apa2pun, ini bergantung pada keadaan semasa. Tapi buat masa ni, aku memang berhajat mo gunakan Spectra 3. At least jauh lebih baik dari memerah pakai tangan kan? :D


Zaman Haikal dulu aku pakai pam ini. Sesungguhnya pam ini sangat meletihkan dan tidak menyelesakan. Setiap kali mengepam, macam main biola aku rasa. Jangankan tangan, leher pun rasa penat. Lihat saja jumlah susu yg kena pam tu. Macam tu la susu aku dulu. Kemarau gila! Aku pakai sekejap saja. Mungkin dalam 2 minggu. Lepas tu aku pakai tangan ja. Lagi banyak! Pam tu pun aku tidak tau sudah di mana ia menghilang. Merajuk kali..


Ini pam susu zaman Dyana. Kononnya, mungkin teknik memicit aku lebih baik dari teknik bermain biola. Hasilnya boleh tahan. Production pun memang kategori 'banjir' la. Cuma, agak comot sedikit. Setiap kali mengepam, mesti mau bawa tuala untuk mengelap selepas proses. Aku rasa setakat ni pam manual ni la yg terbaik bagi aku. Masih tersimpan rapi lagi. Manalah tau berguna di masa depan. Cuma satu sajalah.. tidak boleh buat dual pumping.



1 comment: