Dec 30, 2011

Drama : Tentang Dhia



Assalamualaikum :)

LinkSetelah 2 hari berturut2 aku mengikuti kisah Tentang Dhia di TV3, akhirnya laki aku boleh menarik nafas lega. Kenapa pula laki aku yg lega? Sebab dia penat tengok aku 'hujan' sepanjang siaran. Waduh!!! Parah ni..

Ni semua gara2 rancangan kegemaran aku jam 7.00 mlm, Top Chef (Diva Channel) sudah berhenti bersiaran bagi memberi laluan utk si Jillian buat boot camp di keluarga2 yg terpilih. Maka, aku harus mencari channel lain utk dilihat. Akhirnya aku tersadai dalam 2 episode akhir Tentang Dhia.

Masa mula2 tengok (hari rabu lalu), aku kira cerita ni ala2 Ombak Rindu la. Orang kampung dgn didikan agama yg kuat, kawin dgn org bandar. Si mertua (kesian.. mertua juga la yg jahat) pula dgn segigihnya akan cuba membuang si menantu sebab dia suda ada calon lain utk si starring. Pendek cerita, klu cerita ni betul.. senyum lebar la si starring kena offer 2 bini. Tidak payah susah2 mo ngurat. Tup tup ampai2 sudah calon. Itu mgkn realitinya. Tapi sebab ini drama, maka harus ada nilai2 murni yg boleh diikuti penonton. Dalam kes ni, kasih sayang.

Apapun jalan ceritanya memang sedih la. Kalau tidak, manakan ramalan cuaca boleh meramalkan 'hujan' di sebelah petang kira2 jam 7.00-8.00 mlm. Bukan lagi gerimis, mencurah2 lagi. Menyesal pula aku tengok. Tup tup bila tengok part paling last, laki aku boleh ketawa kuat2 sambil teriak "Inilah drama melayu!". Hek eleh.. berlagak kan? Tidak sedar tu dia suka tengok hindustan, yg lagi dahsat dari drama melayu.

Bagi aku walaupun endingnya macam kurang logik, tapi kira oklah. Cuma scene tu macam aku pernah tengok dalam movie The Notebook :D.


1 comment:

  1. hahahaha.. sempat tengok 2 episod jak pun, sudah tau jalan cerita dari awal. saya pun tertengok part paling last sekali, time dorang sama2 mati, tapi time tu di rumah kenduri orang, so.. tidak sempat la mau 'feeling' apa2. tidak tau pun cerita tu pasal apa? nasib baik saya nda tengok dari awal, kalau tidak.. mungkin sakit hati juga tengok ending macam tu. huhuhu..

    ReplyDelete