Dec 9, 2011

Movie : Ombak Rindu [2011]



Assalamualaikum :)

Agak lama juga la aku tidak update pasal movie kan? Paling best, bila tengah semangat mo update movie alih2 movie melayu juga yg aku update. Ini semua penangan kenalan di FB la ni. Macam2 jenis promosi aku nampak. Balik2 ombak rindu. Mau tidak mau, terpaksa juga aku tengok trailer.

Lepas tengok trailer, makin teringin pula aku tengok apakah bendanya Ombak Rindu ni. Orang cakap movie adaptasi dari novel. Mau cari novel ni satu hal, mau baca satu hal lagi. Currently, aku ada 5 buku yg sdg menunggu giliran utk dibaca. Takkan la aku mau tambah lagi satu semata2 movie ni kan? Last2 aku ajak si ganteng (laki aku) tengok Ombak Rindu.

Paling geram, dia cakap bagus lagi tengok cerita lawak. Maka terpaksa la aku umpan partner2 in crime aku. Memandangkan situasi kami sama (suami tidak memberi sokongan dan dorongan), maka beli tiket online. Dalam hati terfikir, mgkn hari bekerja tidak ramai yg tengok. Lagipun cerita ni main lebih seminggu yg lalu.

Lagi mengejutkan diwaktu tayangan, sungguh ramai sekali minah2 yg turut menonton. I'm not talking about half of the panggung you know. Almost full house. Dalam keramaian itu, terselit juga la mat2 jiwang sama ada menemankan girlfriend atau mungkin atas kemahuan sendiri.

Di awal wayang, most of the time aku rasa aku banyak tutup mata atau at least mengecilkan mata. Mungkin sebab adegan 18sx atau adegan romantik yg aku rasa macam menggelikan. Call me org kampung or whatever la kan, cuma macam tidak selesa pula tengok adegan macam tu ramai2. Hehehe macam something wrong pula. Anyways, lepas adegan 18sx aku rasa aku sudah boleh menjiwai watak (macamlah aku pulak yg berlakon). Sesekali mengenang2 juga la air mata. Mengenang saja pun, tidak sempat tumpah, mood wayang sudah berubah.

Tapi keranamu Pak Dolah, akhirnya airmataku tumpah jua. Apa kena la si Pak Dolah ni. Watak sampingan saja pun, tapi pasal dia la aku menangis. Kawan di sebelah, asyik pegang hujung tudung utk lap air mata. Hahaha..

Keseluruhannya, aku rasa jalan cerita dia memang best. Tidak meleret sangat dan kurang membangkitkan persoalan. Sepanjang movie, aku asyik tengok baju Izzah yg cantik2, tapi gaya tudung yg kadang2 'outdated' walaupun bagi orang kampung. Itu pendapat aku saja pun.. Lagi satu most of the time, adegan sedih akan diiringi lagu Ombak Rindu. Bagi aku la kan, ceritanya mungkin tidak la sedih sangat, tapi sebab lagu tu balik2 jadi background terus scence tu jadi sedih.

Rasanya pasal sinopsis, melambak boleh jumpa dekat internet. Tapi sebab bagi membuktikan aku tidak tidur sepanjang movie ni.. meh aku cerita sikit2.

Mengisahkan tentang Izzah anak kampung yg menumpang kasih dengan makcik dan pakciknya setelah ibubapanya meninggal dunia. Bagi menampung kehidupan dan pembedahan si makcik, Izzah bersetuju untuk menurut kehendak si pakcik yg ingin membawa Izzah ke KL. Di KL, Izzah di jual di kelab malam untuk dijadikan 'ayam kampung'. Hariz yg kebetulan terserempak dgn Izzah ketika percubaan untuk melarikan diri merupakan pelanggan Izzah yg pertama. Atas dasar itu, Izzah merayu agar Hariz dapat menyelamatkan dia... part yg seterusnya, agak2 boleh beli novel Ombak Rindu. Kalau malas, boleh tengok wayang dia. Berbaloi2!

Dari segi lakonan, aku sangat2 memuji lakonan Lisa Surihani. Jauh lebih baik dari movie dia yg dulu2. Aaron Aziz dan Maya Karin pun tidak mengecewakan. Kalau tidak takkan la hujung tudung kawan sebelah tu basah kan? Apapun Bravo utk Pak Dolah! Kalau tidak kerana Pak Dolah, airmata ini tidak akan tumpah! Ngeeee..


1 comment: