Jan 11, 2012

Veggies



Assalamualaikum :)

Tahukah anda betapa susahnya utk memaksa anak2 makan sayur? To some parents yg dikurniakan anak yg tidak memilih makan, sudah pastilah semudah 1, 2, 3.

Haikal sejak kecil tidak suka makan sayur. Ada a few tricks la yg aku cuba buat supaya dia makan sayur.

1) Cuba memasukkan sayur yg 'ceria' contohnya carrot ke dalam bubur kesukaannya.

Hasil - Tidak berjaya sebab dia asingkan carrot tersebut di atas meja.

2) Cuba buat veggies puree dan masukkan ke dalam apa2 makanan kegemaran termasuk bubur, nasi goreng atau mee goreng. (seperti yg dilakukan oleh bini si Seinfield dalam Oprah)

Hasil - Automatically masakan aku jadi tidak sedap dia cakap.


Then I remember. Dulu masa aku budak2, mama aku hidang kubis mentah pun kami adik beradik sapu. Pelik, tapi kami sangat jarang memilih makanan.

Bapa aku selalu psiko kami adik beradik, konon klu kami selalu makan daun sayur saja tidak bagus. Batangnya pun harus di makan sebab di sana ada segala kebaikan dalam sayur. Apa aku buat? Aku terus makan batang sayur. Things we do to impress our parents kan?

One more thing, kalau mau suruh kami makan ikan, bapa aku selalu cakap.. "Bagus makan ikan ni. Ikan no. 1 ni!". Well, siapalah yg tidak mau makan ikan yg no. 1 kan? Kami pun makan la.. When we get a little bit older (and of course wiser la kunun), kami terfikir.. kalau semua ikan no. 1, ikan apa la yg no. 2? Bila tanya bapa, dia cakap semua ikan no. 1. Adeh!! Things you do to make your kids eat their food.

Aku pun cuba buat teknik psiko ni dengan Haikal. Most of the time tidak berjaya. He doesn't even care kalau sayur no. 1 ka, ikan no. 1.. pada dia sama saja. Rasanya tidak sedap! But I notice something.. kadang2 dia cuba makan sayur bila dia cuba untuk impress si mama bahawasanya dia makan sayur walaupun secubit cuma. :)

I have no worries for Dyana. Walaupun dia tidak makan sayur sebab selalu tengok si abang asingkan sayur dari pinggan, at least dia sangat suka makan buah.


No comments:

Post a Comment