Jan 26, 2012

Temubual bersama jururawat

Assalamualaikum :)

Kemarin, walaupun kerja nampaknya jadual aku agak huru hara sikit. Mula2 aircon kereta buat hal. Biasalah, dia pun mo minta angpow utk Chinese New Year. Pusing2 cari kedai service aircon, apa yg aku dapat? Panas saja. Semua workshop pun masih mo beraya.

Lepas tu, aku ada temujanji review si Dyana perihal kakinya. Lepas diperiksa, doktor bagi arahan ibu jari kaki sudah semakin baik dan si ibu boleh sudah membasuh bekas luka sendirian berhad di rumah. Mungkin tu doktor saja mo kasi can aku bermesra-gusti dgn Dyana.

Sambil diorang cuci luka kaki Dyana, aku pun memulakan bual-bicara.

Aku : Kalau luka dia begini (kering), boleh sudah aku tengok. Kalau dulu tu, inda sanggup aku tengok.

Nurse : Ini ok lagi ni. Dulu kami pernah jumpa ibu jari kaki dia hampir tanggal. Tulang remuk. Memang teruk la.


Aku : Ya Rabbi.. teruk jua. Ada hari tu patient kamu cerita, anak dia pun pernah sampai nampak tulang kaki lagi lepas terkena rantai basikal. Kunun dia hantar sini lagi.


Nurse : Oh! yang tu. Memang ada. Isi dia mo tanggal lagi tu. Masa hari raya tu.


Aku : Ish.. mcmmna kamu boleh tahan tengok ah?! Inda terbawa2 time makan ka tidur ka?

Nurse : Tidak juga. Excited lagi kami klu ada kes2 macam tu. Boleh jua belajar cara rawatan..


Aku : Kalau isi dia mo tanggal tu, macamna la kamu rawat?


Nurse : Klu masih boleh diselamatkan, kami letak balik isi tu lepas tu bungkus. Biar dia sambung sendiri. Tapi kalau tidak boleh diselamatkan (hancur), selalunya kami gunting saja.


Masa tu aku hanya terdiam dan terpaku memikirkan betapa tenangnya diorang menjawab soalan2 aku. Bagi aku, ada orang memang dilahirkan sesuai utk jadi nurse. Kalau aku, nda tau la berapa lama aku sanggup kerja klu itu saja yg dihadap.

Sebelum pulang, doktor bekalkan beberapa ubat2an utk menjadi senjata aku mengadap 'manja' si Dyana di rumah.


Ubat tahan sakit dan ubat turun bengkak kunun


Ubat balutan.. aku sangat suka itu plaster. Boleh lentur gitu.. :)


No comments:

Post a Comment