Jan 16, 2012

Susu

Assalamualaikum :)

Bila mengandung, ibu2 adalah digalakkan utk meminum susu bagi menambah zat kalsium dalam badan. Bagi wanita2 yg ada alahan dgn susu, maka terpaksalah cari supplement dalam bentuk pil. Bagi org yg tiada masalah alah-susu mcm aku ni, terpaksa lah minum susu sehabis baik.

Masa aku pregnant si Haikal dulu, kakak sepupu aku suggest aku minum susu soya. Aku pun kurang pasti berapa banyak sangatlah kalsium dalam soya, tapi sebab semua anak2 dia putih maka aku pun minum la banyak2. Kadang2 1 kotak besar boleh habis dalam sehari. Gara2 mau anak putih (maklumlah si mama dan si bapa tidak begitu putih gebu.. ihik ihik) punya pasal.

Bila Haikal lahir, alhamdulillah. Kategori putih la juga. Cuma bila sudah masuk sekolah ni, pandai pula menggelap. Penat ja aku pesan jangan main panas, nanti berdarah hidung (padahal maksud tersirat nanti kau hitam.. hehehe).

Bila aku pregnant Dyana, aku rasa macam kurang berkenan dgn susu soya. Mungkin terlalu manis. Maka, aku selalu minum susu Dutch Lady kotak punya. Kononnya, pada pendapat aku nama pun susu, sure anak putih juga. Lagipun, lebih banyak kalsium dan lebih enak gitu. Kuantiti susu yg aku minum lebih kurang mcm minum soya dulu. Cuma aku rasa macam lebih sikit.

Bila Dyana lahir, alhamdulillah. Hitam2 si tampuk manggis gitu. Hahaha.. mama aku cakap, soya atau cendawan ja yg sesuai utk kasi putih anak. Apa boleh buat la kan.. lahir sudah pun. Siap dapat panggilan minachi lagi (sampai sekarang). Entah kenapa, lama kelamaan, si manggis bertukar menjadi langsat. Tiba2 si Dyana 'memutih' dgn sendirinya. So, rasanya mama aku akan ubah teori ka tidak?

Sekarang ni, aku lebih suka minum susu segar. Terbaik dari ladang kunun. Apa hasilnya? Kita lihat ja nanti..

Kesimpulannya..


Minum soya


Dapat..


Minum Susu Dutch Lady (Full Cream dan Fresh seja)

Dapat..


Minum Susu Segar Desa


Dapat..

???


Sebarang teori masih belum dapat dibuktikan secara saintifiknya lagi. Ini teori aku ja. Teori laki aku, sebab DIA YANG PUTIH! tu lah anak semua putih. Ciss!!


No comments:

Post a Comment