Jul 29, 2011

Field Trip


Assalamualaikum :)

Baru semalam aku kena bagitau nama aku termasuk dalam senarai kesembilanan utama untuk lawatan ke Jabatan Penjara. Bila risik betul-betul rupanya untuk lawatan 5S. Well, usah ditanya macamana nama aku magically appear in that list. Cukuplah aku perah santan kononnya aku sangat kreatif dan well-organized.

Actually, orang yang sepatutnya hadir ada 12 orang. Setiap 12 orang ini mewakili ahli jawatankuasa 5S yang tetap dan berpencen (Yeay!! Tahniah..) dan wakil-wakil zone yang rata-rata tidak sedar bila kami apply jadi wakil zone (Musykil aku). Aku secara rasminya mewakili zone PTM 2 yang sangat luas dan aman damai. At least lagi bagus daripada jaga zone yang luas, tapi ramai barang. Sungguhpun rata-rata penduduk zone aku sangat YB'ish dan Tan Sri'ish which selalu hilang bermeeting-meetingan atau berada dalam silent mode yang mana kita nampak dia ada di sana, tapi terlalu kusyuk tengok skrin apa-apa yang ada dalam skrin, tapi aku rasa masih boleh diatur la. Hopefully..

Lawatan kami, disambut mesra oleh si Timbalan Pengarah dan barisan pegawainya. Paling best, of course la makanannya. Boleh-boleh tuan rumah cakap jangan malu-malu, walhal kami siap berdiri-diri lagi ambil lauk. Kalau bukan sebab diorang mau cepat (namapun Jumaat), lama sudah kami top-up pinggan kami tu. Biasalah kan.. Unit Pemusnah.


Jabatan Penjara Malaysia, KK


On the way mau keluar, pegawai pengiring ada jemput kami tengok-tengok produk penjara. Aku assume produk yang dibuat oleh banduan. Dulu-dulu masa aku study, aku pernah buat tour di Penjara Pudu. Siap bergambar di bilik akhir lagi. Untuk makluman, bilik akhir ni bilik terakhir yang diduduki oleh banduan sebelum mereka dihukum gantung. Memang ramai yang tidak mau masuk bilik tu. Tapi sebab aku minta puji, maka aku masuk dan ambil gambar. Ada juga kawan yang pesan suruh aku mandi cepat-cepat. Takut kena badi. Ada aku percaya? Hohoho langsung tidak. Aku siap baca-baca mesej yang tertulis di bilik tersebut. Banyak betul mesej yang meruntun jiwa (ececeh). Pesanan untuk isteri, untuk ibu bapa dan sebagainya. I wonder kalau isteri dan ibubapa diorang sempat baca mesej tu atau tidak.

Ok stop cerita pasal pengalaman di bilik akhir. Dijadikan cerita, disebabkan tour tu, aku ada terbeli satu produk penjara. Actually tidak la cantik sangat. Aku beli pun kononnya untuk memberi sokongan kepada Jabatan Penjara atau para banduan. Kalau tidak silap produk aku beli tu, bunga hiasan yang dibuat dari tempurung. Harga kalau tidak silap dalam RM5. Itu sajalah yang aku mampu sumbangkan. Namapun student.

Maka aku bawalah bunga tempurungku yang cantik tu ke rumah mama aku masa raya. Guess what? Mungkin sebab terlalu bernilai atau mama aku sakit mata tengok tu bunga, dia suruh letak itu bunga di atas tv di dapur. I mean, come on la.. Siapa yang merayau-rayau di dapur masa raya? Paling-paling pun tuan rumah!

Lepas hari raya, bunga tempurungku MIA. Mungkin kena ambil oleh tetamu yang masuk dapur untuk cuci tangan, atau mungkin kena sembunyi mama aku. Either way, aku masih ingat lagi rupa bunga tempurungku itu dengan jelas. Bila difikirkan semula, baru aku rasa bunga aku tu tidak secantik mana. Cuma saja mau tunjuk dengan orang aku pernah lawat penjara. Kekekeke..



Lokasi jualan produk penjara.


Sama ada pengajar kraftangan di Sabah jauh lebih baik atau banduan di Sabah lagi berbakat, most of the products sangat-sangat la halus buatannya. Aku siap terfikir mau beli. Tapi tunggu aku transform dulu rumah aku.


Sangatlah suka dengan almari-almari ni. Huhu.. aku tidak sempat ambil semua gambar sebab aku segan kalau diorang cakap ambil gambar berabis-rabis tapi belinya tidak :D.


No comments:

Post a Comment