Aug 2, 2011

Misi Mencari Borang


Assalamualaikum :)


Hari ni masuk hari ke-2 kita berpuasa. Baru hari ni aku berpeluang buat ucapan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan. Semalam, aku sibuk buat urusan Paduka Baginda atuk aku. Sungguh mencabar keimanan.

Dijadikan cerita, atuk aku ni ingin memohon bantuan ala bantu dengar menggunakan lesen pesara kerajaan. Al-maklumlah, atuk aku pun bukannya muda sangat. Setelah segala borang dan keperluan dilengkapkan, ini termasuklah Borang JPA (well, aku lupa nama borang sebab panjang sangat), surat sokongan doktor dan sebut harga alatan tersebut, tiba-tiba ianya ditolak. Atas alasan atuk aku ni pesara state. Kira macam salah isi boranglah kononnya.

Berdasarkan alamat yang doktor tulis, which is 'JPA dekat 1-Borneo', maka aku pun mula menjalankan misi medapatkan borang yang 'betul'. Walaupun pada hemat aku JPA actually berhampiran dengan UMS berbanding 1-Borneo, but who cares kan? Sampai JPA, ambil nombor, terus dipanggil.

Duduk dengan sopan, tanya dengan lembut. Maka, cik puan kaunter pun semak la borang berkenaan. Tiba-tiba dia cakap "Dia pesara negeri. Borangnya kita (kamu) boleh ambil di JPAN (JPA Negeri)". Lepas cakap terima kasih, next stop JPAN.

Selepas 15 minit, aku sampai la JPAN. Bila sampai sana, aku try cari kaunter, tapi tidak jumpa. Last-last aku dihiburkan oleh cik puan yang sibuk menulis papan cuti. Jumpa pegawai yang berkenaan, maka bermulalah operasi belek-borang. Then, cik puan pun cakap. "Eh! Dia ni pesara federal. Kenapa pula borang ni kena reject?" Sudah semestinya aku tidak tau mau jawab apa. Cik puan yang baik hati, mula memberi penjelasan dan menunjukkan dalam kad pesara datuk aku ada initial AP yang bermaksud pesara federal. Kalau initial AN pula pesara negeri. Hohoho baru tau.

Sampai rumah, explain dengan mama aku yang mana aku pasti mama aku tidak paham apa yang aku cakap. Lepas tu minta kad pesara bapa aku pula. Terbukti benar, bapa aku pesara negeri dan datuk aku pesara federal.

Sungguhpun misi mencari borang ini dikategorikan sebagai gagal, aku pesan dengan bapa aku suruh maklumkan datuk aku buat surat rayuan pertimbangan semula. Mungkin yang reject tu tidak perasan datuk aku pesara federal memandangkan beliau pernah bertugas di Labuan. Atau mungkin aku tidak tau borang apa yang sebenarnya aku cari.

Picture credit to fahmiartwork.daportfolio.com
My Atuk : Single and Available :D


No comments:

Post a Comment