Mar 14, 2012

Movie : Faster [2010]





Assalamualaikum :)

Macam lama sudah aku tidak review movie. Bukan tiada masa mau tengok wayang, cuma dalam keadaan sekarang ni wayang-wayang kebanyakan adalah terhad. Lagipun, kalau tiba-tiba terberanak dalam panggung, jadi 'ahli percuma' aku seumur hidup. Hahahaha..

Actually, aku tengok movie ni pun dalam pakej movie Astro. Kurang pasti yang mana satu. Masa mula-mula tengok Dwayne 'The Rock' Johnson muncul dalam movie ni, aku ingatkan cerita lawak. Mungkin sebab kebanyakan movie dia yang aku tengok ada unsur-unsur lawak sikit. Bila aku tanya tajuk apa sama laki aku, dia cakap 'Pastor'. Itu yang aku dengar la. Sepanjang aku tengok cerita ni, macam tidak related la pula tajuk dengan jalan cerita. Last-last check info, rupanya 'Faster'. Sama ada sebutan laki aku yg tidak jelas, atau pendengaran aku yg ada masalah sikit.

Sungguhpun aku ada sedikit isu dengan sebahagian scene, tapi selebihnya aku sangat suka la. Sepanjang movie ni aku macam berteka-teki. Itu sebab I like. Kih kih kih..

Mengisahkan tentang seorang banduan bernama Driver. Aku pun kurang pasti la ni nama betul ka atau gelaran penjara dia. Dia dipenjarakan kerana bersubahat dalam satu kes rompakan. Bersubahat maksudnya, dia setakat driver ja pun.

Driver ni bersubahat dalam aktiviti merompak bank atas rasa ingin membantu 'abang' beliau. Aku kurang pasti kalau abang betul ka tidak, sebab rupanya tidak sama. Semua perompak termasuk Driver ada 4 orang. Selepas berjaya meloloskan diri dari pihak polis, Driver dan rakan-rakan telah di ambush oleh kumpulan lain. Ini kes perompak yang dirompak la ni. Ini mengakibatkan 3 orang rakan termasuk si abang tadi mati dibunuh.

Ok, sekarang kita hampir sampai ke part yang aku rasa agak mengarut sikit. Driver merupakan akhli terakhir dalam kumpulannya yang dibunuh. Dia ditembak di belakang kepala oleh ahli ke-5 perompak yang tidak sempat dilihat. Sungguhpun begitu, setelah disahkan mati oleh ME, tiba-tiba Driver hidup semula. Yep! Itulah yang aku kurang berkenan. Itu la sebab dia kena masuk penjara. Maka bermulalah episod Driver yang terkenal dengan panggilan The Ghost sebab dia refuse untuk mati la kunun.

Apabila dia keluar dari penjara, Driver telah berlari dengan penuh tenaga menuju ke keretanya yang ditinggalkan di tempat pelupusan kereta (betul ka ayat aku tu?). Cantik berbungkus serta terdapat beberapa gulung duit dalam dash boardnya. But who cares la kan kalau tiada orang berminat mau tau kenapa kereta tu berbungkus selama 8 tahun.


Punyalah lawa kereta, orang tiada hati pun mau ambil. Puas kena jampi kali ni kereta.


Perjalanan Driver bermula apabila dia menemui seorang kenalan yang telah ditugaskan untuk mendapatkan beberapa maklumat. Antara maklumatnya termasuklah mereka-mereka yang telah membunuh abang and the gang. Seorang demi seorang mereka dibunuh secara terbuka.

Of course la, kalau sudah kes bunuh ni mesti ada polis khas yg ditugaskan. Dua orang polis ditugaskan untuk menyiasat. Seorang hampir pencen dan sorang lagi perasan bagus.


Boleh agak bah kan yg mana satu bakal pencen dan mana satu yg tidak?


Tanpa disangka, ahli ke-5 secara rahsia telah meminta bantuan pembunuh upahan untuk bunuh Driver sebelum dia sendiri kena bunuh. Maka pembunuh yang laki aku cakap 'handsome boy' ni pun turut la menyemakkan diri dalam setiap adegan-adegan tembak menembak. Driver tembak target, pembunuh upahan sibuk tembak Driver. Macam tembak tiga segi la.



Inilah handsome boy yang laki aku cakap..
Mula-mula macam cool ja, last-last tu macam hilang sabar sudah dia..



Walaupun si pembunuh upahan sangat terer, dia sempat mencederakan si Driver dengan menembak ke leher Driver. Mengikut firasat aku peminat CSI ni, sepatutnya Driver mati sudah. Tapi entah kenapa boleh lagi dia jalan-jalan macam biasa. Banyak betul bekalan darah dia kan?

Mencari ahli ke-5 ada a bit tricky utk si Driver. Sebab dia tidak nampak muka. So, dia main agak saja siapa yang membocorkan maklumat tentang rompakan bank yang diorang buat. Masa dalam proses membunuh ahli ke-4 yang ternyata sudah transform sepenuhnya dan memilih jalan hidup yang penuh keimanan, Driver akhirnya membuat keputusan utk tidak bunuh ahli ke-4. Lagipun dia tukang jaga pintu ja pun.

Little that he knows, di tempat ahli ke-4 ni la Driver dibunuh untuk kali ke-2 oleh ahli ke-5. Which is..


Tu nah yang tengah-tengah tu. Iyalah.. yg polis tu. Awal-awal cerita aku sudah agak memang dia la orangnya. Cuma macamna dia dapat maklumat rompakan ja yg aku tidak tau. Last-last partner dia yg kasi selesai misteri.


Tapi magically once again, Driver hidup semula serta menghabiskan target yang terakhir. Pembunuh upahan? Dia terus pencen sebab tidak berjaya menghapuskan Driver. Upahnya yg hanya USD 1 tu pun dia tidak mau ambil.

That's it. I know, semua pun aku cerita. Terus macam tidak best sudah tengok ni movie. But then, this is 2010 punya movie. Siapa peduli kan? At least aku kasi tinggal kamu dengan misteri macamna si ahli ke-5 dapat information pasal rompakan tu. Tengoklah.. confirm tidak rugi. :)


No comments:

Post a Comment