Mar 22, 2012

Adat Kedayan : Jual Anak

Assalamualaikum :)

Pagi-pagi lagi buka facebook nampak la kes orang cuba jual anak. Ish ish ish.. aku pun kurang pasti la keadaan mental si ibu. Tentunya kurang stabil kali kan?

Tiba-tiba aku teringat suatu masa dulu aku pernah borak-borak dengan mama aku. Kes seorang kenalan aku yang tidak bernasib baik untuk mendapat anak. Bolehlah kita anggap belum rezeki dia. 2 kali mengandung, kedua-dua anak meninggal ketika dilahirkan. Paling sedih kandungan pertama adalah kembar. Setelah ditolak tambah, dia kehilangan 3 anak.

Seperti biasa, mama aku yang sangat femes amos dengan pengetahuan adat orang kedayannya (sangat pelik memikirkan mama aku campuran kedayan dan brunei) mengutarakan pendapatnya (on her kedayan side la).

Mengikut mama aku, kalau kejadian ini seringkali berulang adalah perlu bagi si ibu yg mengandung meletakkan niat untuk menjual anak tersebut melalui akad kepada si pembeli. Ececeh.. pakai akad segala macam mau nikah. Hahaha.. Untuk makluman, si pembeli boleh jadi sesiapa. Sebaiknya si nenek atau si ibu punya adik-beradik perempuan. Kita pun tidak mau, pembeli yang terlalu serius.

Akad dia berbunyi.. "Lahirnya anak ini kelak, akan ku serahkan ia kepadamu untuk dipelihara". Actually tidaklah begitu skema. Asal saja ada bunyi dan maksud yg sama. Itu saja ja tu kasi impak ala-ala drama. Kih kih kih..

Seterusnya, sekiranya si anak selamat dilahirkan. Si ibu perlu meletakkan anak di dulang sambil menyorong dulang tersebut ke arah bakal pembeli. Pembeli kemudiannya akan menyorong semula dulang tersebut ke arah ibu sambil berkata, aku serahkan anak ini untuk kau pelihara dengan upah RM1. Hahahaha.. baru lahir sudah main sorong-sorong tu anak. Umpamanya, si pembeli tadi menyerahkan balik anak tersebut kepada si ibu dengan upah untuk menjaga anak tersebut bagi pihak si pembeli.

Sungguhpun berabis aku ketawa, still aku rasa kagum dengan adat yang satu ni. Berapa ramai rasanya bangsa kedayan yang tau pasal adat ni? Tidak ramai.. dan rasanya tidak terlalu terlambat untuk aku mempelajari serba sedikit adat resam kedayan. Bukan untuk diamalkan, tapi untuk pengetahuan (kalau amal boleh jadi syirik ni tau).

Aku rasa pengetahuan mama aku dalam adat resam kedayan ni mungkin dari arwah nenek aku. Seingat aku, arwah nenek aku sangat berpegang teguh dengan adat kedayan. Cuma cucu-cucu saja yang tidak peduli. Mama aku, kadang-kadang ada mention beberapa adat (terutamanya bila mengandung dan berpantang). Masa first time mengandung, kadang-kadang aku ikutkan saja. Bila sudah anak ketiga, semua pun aku langgar. Hahaha, paling-paling pun mama aku jeling saja. Mungkin dia paham 'produk' zaman sekarang.

Oleh itu, aku amat berbesar hati untuk merasmikan label baru 'Adat Kedayan' untuk rujukan anak dara dan teruna aku di masa akan datang. :)


No comments:

Post a Comment