Aug 26, 2011

Movie : A Bridge Too Far [1977]




Assalamualaikum :)

Klasik pilihan wayang aku kali ini. Ini semua gara-gara aku tertengok movie ni dalam pakej movie yang aku ada (sorry, aku tidak ingat channel mana). Anyway, asalnya aku buat pandang tidak pandang saja. Maklumlah cerita perang. Tambah lagi cerita dolu-dolu.

Dalam tidak sedar, akhirnya aku terduduk santai sambil menonton dengan tekun. Not bad. Not bad at all. Cerita ni actually ambil masa 3 jam. Aku rasa aku tertengok dalam 1 jam yang terakhir. Aku rasa aku terduduk pun lepas aku tertengok Robert Redfort zaman muda belia dulu. Fuiyyooo, punyalah hensem. Kekeke..

Makin lama tengok, makin melambak pula star-star yang bergemerlapan. Sean Connery dalam cerita ni terbaik dari ladang (bab watak), James Caan, Anthony Hopkins, Gene Hackman dan Michael Caine. Setakat itu sajalah yang aku rasa star. Yang lain bukan tidak star, cuma tidak bergemerlapan sampai sekarang.

Cerita ni mengisahkan bagaimana tentera sekutu Amerika (yang aku ingat British saja) yang cuba untuk menyerang pertahanan tentera Jerman dengan mengambil alih beberapa jambatan utama ke bandar Arnhem. Entah macamana (sebab aku tidak tengok dari awal) 10,000 tentera sekutu yang diketuai oleh Sean Connery berjaya sampai ke Arnhem tapi di serang bertubi-tubi menyebabkan bilangannya berkurang kepada 2,000 orang. Selepas meminta bantuan daripada pasukan lain, maka macam-macam plan la dibuat. Unfortunately, semua usaha tidak berjaya. Ini mengakibatkan yang 2,000 tu terkandas dan terkepung oleh Jerman. Bila pasukan lain sudah putus harap mau membantu, akhirnya Sean Connery terpaksa mencari jalan lain untuk keluar dari Arnhem. Separuh daripada tenteranya terpaksa diserahkan kepada tentera Jerman untuk mendapatkan rawatan (selepas membuat rundingan). Pihak Jerman bersetuju untuk memberikan rawatan dengan syarat gencatan senjata dibuat untuk seketika. Dalam proses gencatan senjata, barulah Sean Connery and Company meloloskan diri dan akhirnya selamat sampai ke HQ.

Part yang paling aku suka, bila seorang tentera Jerman datang untuk menyerah diri sambil bawa bendera putih. Agaknya mungkin sebab diorang penat berperang. Boleh-boleh wakil British "We cannot take you as our prisoners. We don't have the facilities. I'm sorry. Anything else?"

Memang lawak gila la. Tapi dia cakap macam tu pun bersebab. First, most of their troops cedera parah atau mati. Agaknya macamana la diorang mau jaga prisoners kan? Second, diorang kekurangan senjata. Even yang menjawab tu pun setakat pegang payung ja hahaha. Third, kubu pertahanan diorang pun tinggal tunggul saja. Di mana la diorang mau kurung tentera Jerman tu kan?

All and all, walaupun cerita ni serius tapi ada kalanya lucu dan sedih. Kalau aku ada masa, aku memang mau tengok cerita ni dari awal. Kalau mau cari CD entah jumpa entah tidak.

1 comment:

  1. I all the time used to study paragraph in news papers but now as I am a user of web thus from now I am using net for content, thanks to web.

    Happy Birthday Images
    Happy Birthday Photos
    Happy Birthday Images

    ReplyDelete