Aug 22, 2011

Projek Kuih Raya (Part 2)


Assalamualaikum :)

Setelah berpenat lelah di hujung minggu, akhirnya aku berjaya jua mencapai sasaran kuih tahunan aku tahun ni. Alhamdulillah..


Chocolate Chunk Cookies

Asalnya biskut ni tidak termasuk dalam list aku pun. Tapi entah macamana selepas melawat blog kawan aku, akhirnya aku terpanggil juga la mau buat biskut ni. Malangnya, complicated la pula segala ingredientsnya. Atas sebab aku memang bertekad untuk buat kuih ni, aku sedaya upaya mau mencari resepi yang paling simple. Seperti biasa aku refer dengan tuan google. Aku pakai resepi ini. Rangup dan dijamin sedap. Tapi bagi aku maybe next time aku kena kurangkan sedikit sukatan gulanya. Memandangkan aku ni kira novice dalam bidang biskut-miskut ni, first tray aku buat biskut ni mengembang dengan jayanya. Which for some reason sangat tidak sesuai untuk dijadikan biskut raya. Mungkin lebih sesuai untuk tipu anak kononnya itu biskut Chipsmore.


Kuih Makmur

Kalau bab kuih makmur ni, aku memang banyak songeh. Every year, bila hari raya menjelang my sister and I sibuk mengetest kuih makmur orang. Kerap kali juga la, kami akan kecewa. Bagi membawa hati yang duka, aku berkira-kira mau buat sendiri. Kononnya, semua jenis kuih makmur punya resepi aku try, tapi tiadalah yang berkenan di hati. Last-last, aku pakai resepi yang mama aku selalu guna zaman dahulu kala. Bahan pun simple saja. Minyak sapi, tepung gandum, tepung jagung dan gula yang di blender halus (hoho aku memang kurang gemar makmur yang ada kacang). Sorry, aku cuma boleh senaraikan ingredients saja. Bab sukatan tiada dalam silibus. Aku main campak-campak suka hati aku ja :).

Sungguhpun demikian, kuih tat nenas aku pula yang semakin surut. Adik aku makan tidak hengat dunia. Nampak gayanya, aku kena buat tat nenas lagi sebelum aku balik kampung. Nasib baik la aku ada extra jem nenas. Bahan lain pun masih ada. So, hopefully aku boleh cari sedikit masa untuk buat.


No comments:

Post a Comment