Aug 12, 2011

Baling Batu


Assalamualaikum :)

Seperti biasa setiap hari rabu, Haikal ada subjek Pendidikan Jasmani. Maka setiap hari rabu, dia akan pakai baju PJ dari nursery lagi. Setiap hari rabu jugalah, aku akan tanya "Tadi main apa?"

Kalau dia rajin, dia akan explain bagus punya. Kalau dia malas, "Main-main saja", jawapan dia. Last week, aku tanya soalan yang sama. Jawapan dia kali ni aku rasa tersangatlah luar biasa.

Haikal : Kami main baling-baling batu.
Aku : Siapa suruh main baling batu?
Haikal : Ustaz la. (Mungkin masih kekurangan guru, guru PJ adalah ustaz)
Aku : Main baling batu macam mana?
Haikal : Baling tinggi-tinggi lepas tu tangkap la!

Ok, mungkin kamu rasa aku ni lambat tangkap atau slow-mo. Tapi dalam fikiran aku tika dan saat itu, aku membayangkan anak aku membalingkan batu sebesar penumbuk ke ruang udara dan kemudiannya cuba menyambutnya dengan tangan. Aku bukanlah tidak bersyukur, tapi aku tau bakat anak aku dalam menangkap benda-benda ni. Confirm missed punya. Walaupun bola sepak. Kalau tidak dapat sambut pakai tangan, kena tanduk la pula batu tu kan?

Tapi sebab aku rasa anak aku ni suka exaggerate cerita here and there, aku rasa mungkin aku salah faham. Sampai rumah, Haikal kutip batu-batu kecil. Aku tanya untuk apa? Dia cakap mau main baling batu.

Kali ni, fahaman aku sudah berubah. Mungkinkah baling batu yang dimaksudkan dibalingkan kepada orang tertentu lepas tu orang tertentu tu sambut? Wow!! Kalau betul la, punya complicated permainan untuk aktiviti PJ masa kini. Kalau zaman aku dulu, sikit-sikit bola. Kalau tidak bola lari round padang. Kalau hujan aktiviti bebas.

Bila aku berkira-kira untuk mengcover Dyana (takut kena baling abang dia), Haikal terus naik rumah. Letak kasut, simpan beg dan main batu simban (some people called it batu seremban). CISSSSSSSSSS... tersasar sungguh tekaan aku kali ni. Ustaz dia ni pun, takkan la budak-budak lelaki di ajar main simban. Kurang-kurang pun ajar la main tutup botol. Barulah jantan!! Hahahaha..

Tapi aku puji effort ustaz tu untuk ajar anak-anak moden ni main permainan tradisional. Mungkin ustaz tu tidak cukup kelengkapan. Maka dia pilihlah permainan ni. Tapi mungkin next time, ustaz kena ajar dulu macamana mau sebut nama permainan ni sebelum mamanya sakit jantung dalam kereta :).


(foto ehsan google)
Main batu simban sekarang ni lebih selamat. Ada 'batu' khas sudah..


(foto ehsan google)
Main tutup botol. Barulah gagah dan perkasa. Even perempuan pun nampak gagah :)

Aku dalam proses mengumpul tutup botol untuk ajar Haikal main. Sayang saja bakat aku (uiseh) kalau tidak diturunkan dengan anak tercinta. Murah dan lebih best daripada mainan lain sebab bapa dan mama boleh join sekali :). Superexcited!!


No comments:

Post a Comment