Aug 19, 2011

Baca Tapi Tidak Percaya


Assalamualaikum :)

Semalam, aku ternampak status dari rakan FB.


Mula-mula aku nampak, of course la aku terkejut. Ini kira first time la aku dengar kejadian simbah-menyimbah asid di Sabah. In KL it's a different kind of story la. Kerap masuk berita. But this is in KK. Bukit Padang area some more. Sudah la aku tinggal di kawasan sana, anak aku pun sekolah sana.

Bila aku baca status tu, of course la aku ambil tindakan noted. Which mean, aku sudah baca tapi aku tidak percaya. Hehehe you know la kan, bukan semua berita atau cerita dalam FB ni reliable. Until further notice, kununnya masuk berita barulah aku percaya dan seterusnya ambil tindakan.

2 hours later, aku melenggang kangkung shopping kuih-muih untuk berbuka sambil memimpin anak aku yang paling kecil. Kebetulan anak aku balik sekolah jam 4.30 ptg, sudah semestinya aku sempat bershopping barang berbuka dekat area Bukit Padang. Area kegemaran aku, area Khidmat Supermarket. Situ sajalah kuih muih yang bagi aku rasanya sesuai dengan harganya.

Lepas sahur tadi pagi, my hubby pesan "Tidak payah sudah beli kuih di Taman Khidmat tu. Ambil Haikal dari sekolah terus pulang."

Bila aku tanya kenapa, dia tunjuk keratan suratkhabar Borneo Post Online.

Cis!! Betul-betul pula kawasan kejadian di area kegemaran aku. Well, aku malas mau ulas tentang persoalan WHY, WHY and WHY si tukang simbah buat macam tu. Mungkin pasal dendam, hobi atau perbuatan khianat (aisehmen).

I tell you why I think berita di FB is not reliable. First, they said "sprayed" walhal dalam suratkhabar tulis "simbah". Harapnya selepas 16 tahun meninggalkan alam persekolahan, tidak banyaklah perubahan dalam silibus Bahasa Malaysia. Bagi aku aku simbah dan spray tu, adalah langsung tidak sama. Mungkin related tapi sangat tidak sama.

"The incident took place in her car" tapi dalam suratkhabar mangsa memaklumkan dia turun dari kereta. I don't know about you, tapi bagi aku you can't be IN and turun in the same time.

"Rob her handbag" some more. Berkali-kali aku baca masih aku tidak jumpa perkataan rompak dan yang sewaktu dengannya. Mungkin reporter tidak sempat tulis this IMPORTANT details. Atau mungkin *CNN (istilah aku bagi si penyebar berita) sengaja tambah apa-apa yang patut untuk menjadikan orang ramai lebih peka dan takut daripada biasa.

Apapun, aku tetap kagum dengan kepantasan *CNN membuat liputan. Sangat pantas walaupun tidak begitu tepat. Mungkin *CNN ni pun tidak sempat tengok kejadian sebenar tapi tetap juga mahu bagi 'berita terkini' dengan orang ramai. Sekurang-kurangnya bila kita baca 'berita terkini' tu, kita sudah aware dan ambil langkah berjaga-jaga.

P/S : Teringat pula aku, masa aku mula-mula dapat sms pasal tsunami.. :) klik sini.

No comments:

Post a Comment