Aug 15, 2011

Projek Kuih Raya (Part I)


Assalamualaikum :)

Tahun ni memang beria-ia aku mau buat kuih raya. Seperti biasa, SKT (sasaran kuih tahunan) aku tahun ni 5 jenis. Setakat ni aku sudah buat 3 jenis. Yeay!! Masa yang sesuai sudah semestinya di hujung minggu selepas sahur. Kalau waktu-waktu lain, takut ada tangan-tangan kecil yang sibuk turut serta dalam ops buat kuih aku ni.

Biskut Bunga Cina

Tersangatlah suka dengan biskut ni. Melt in your mouth type of biscuit. Simple saja cara membuatnya. Bahan pun senang mau dapat. Resepi aku dapat dari sini.


Cornflakes Madu

Ada masanya bila sehari suntuk beraya, aku muak makan kuih raya. So, aku cari benda lain. Sama ada kerepek atau cornflakes madu. Kalau tidak makan karang, takut tuan rumah terasa hati la pulak. Resepi, aku dapat dapat dari kak Maznah rakan ofis aku dulu. Dari mana dia dapat aku pun tidak tau. :)


Tat Nenas Nyonya

Ini kuih sungguh pun sangat laku, tapi sangatlah sengsara mau buat. Mungkin sebab banyak sangat prosesnya. Tahun lalu aku guna resepi yang kak Maznah bagi. Tapi tahun ni, aku pakai resepi Kak Jee. Tersangatlah puas hati. Walaupun pakai majerin, tapi sangat gebu gitu.


My assistant

Sungguhpun my underage assistant menunjukkan minat yang mendalam dalam bidang kedapuran, bab memasukkan kuih ke dalam loyang sajalah yang aku confident mau kasi kerja. Itu pun cornflakes madu saja. Kalau kuih lain, kena tunggu dalam 2-3 tahun lagi.


No comments:

Post a Comment