Aug 2, 2011

Lawatan ke SAFMA


Assalamualaikum :)

Bersempena bulan ramadhan yang mulia ini, aku berniat untuk mengurangkan pembelian produk makanan di Bazaar Ramadhan. Hopefully, kalau pun aku ter'pegi' aku hanya akan membeli mengikut keperluan sahaja. Ini bermakna, aku kena menyediakan keperluan sungkai (berbuka) from scratch. Dari air, pencuci mulut dan hidangan utama. Tujuan utama, mengelakkan pembaziran wang dan tenaga sebab terpaksa berhimpit-himpit di panas terik di samping menguji kesabaran aku memasak :).

Tadi pagi, mama aku beria-ia mo pegi SAFMA. Sungguhpun sudah hampir 8 tahun aku hidup berpeleseran di KK ni, tidak pernah lagi aku pergi SAFMA. Sebab hajat aku mau bermasak habis-habisan, maka kali ni aku join la mama aku.

Lepas sahur kira-kira 4.30 pagi, terus pergi SAFMA (betul-betul bersebelahan pasar ikan). Jalan memang clear habis. Rasanya kalau ada orang baring di tengah jalan pun aku malas mau hon. SAFMA ni tempat pelabuhan kapal-kapal ikan di KK. Semestinya ia akan membawa hasil yang lumayan. Mengikut mama aku, ikan-ikan di sini sangat murah.

Main entrance. Special appearance siapa lagi kalau bukan my mom.


Ikan pelbagai jenis. Aku malas mo tanya harga. Bukan aku boleh ingat pun :D.


Ini semua ikan kerisi. Entah lubuk atau umpan apa diorang pakai, semua ikan yang diorang dapat ikan yang sama.


Ini ikan aku malas mau mampir. Yang paling utama, aku ambil gambar kapal/bot (what ever you want to call it), supaya nampak aku berada di pelabuhan.


Ikan pari sedang dipotong dengan tekun oleh pekerja yang diupah.


Setelah meronda-ronda dekat 1 jam, akhirnya aku berjaya membawa pulang 1 kg ikan basung = RM4.50 dan 1 kg ikan rumahan/lumahan = RM6.50. Bagi aku yang agak jarang ke pasar ni, aku kira agak murah jugalah berbanding pasar biasa. Paling aku suka, suasana pasar di kala subuh. Sangat tenang, kurang jam dan paling penting kurang saingan. Hohoho..

Pesanan aku, kalau sudah bertekad untuk beli ikan sila ringan-ringankan mulut untuk bertanya harga sebab harga dia agak berbeza-beza. Walaupun setakat gerai sebelah :). Seperti yang mama aku cakap, PERSAINGAN kunun.


No comments:

Post a Comment