Aug 9, 2011

Urinary Tract Infection (UTI)


Assalamualaikum :)

Makin 'muda' aku rasa, makin kerap pula aku kena penyakit ni. First time aku kena dulu masa aku preganant ke-3 kalinya. First time aku kena, aku fikir benda ni sangatlah serius. Setiap kali buang air kecil, sakitnya bukan main. Aku ingatkan aku kena batu karang kah apa. Bila pegi klinik, doktor cakap aku kena urine infection. Bila aku tanya apa punca urine infection ni, doktor tu cakap "Biasanya urine infection ni kena orang yang sudah berkahwin. Normal la tu."

Aku kena bagi ubat lawas kencing dan antibiotik yang bersesuaian dengan mak labu (gelaran mama aku sepanjang aku pregnant). Doktor turut kasi nasihat minum air banyak-banyak. Maka, sihatlah aku seadanya.

Dalam tahun ni, aku kena urine infection lagi. Yeay!! Walaupun hati rasa susah, tapi sebab ada orang cakap penyakit dunia ni bertujuan untuk menghapuskan dosa-dosa kecil, YEAY sekali lagi! Kali ni, bila aku pegi jumpa doktor, mati-mati aku ingat aku kena food poisoning. Sebab aku rasa cramp di perut terutama lepas buang air kecil. Sakitnya lagi dahsat daripada dulu. Ini kali, aku jumpa doktor lain. Bila dia sahkan aku kena urine infection, aku tanya dia macam-macam soalan. Kenapa sakitnya lain daripada yang lain? Apa actually sebab musabab kena urine infection dan sebagainya.

Doktorku (ewah doktorku kunun) yang budiman itu menerangkan dengan jelas. Urine infection mungkin disebabkan banyak perkara. Bagi pasangan yang sudah berkahwin, risiko adalah lebih tinggi daripada golongan lain. Ianya dikhuatiri dijangkiti dari pasangan yang dijangkiti penyakit yang sama. Ia mungkin disebabkan faktor umur, yang mana kekuatan antibodi sudah tidak mampu menahan jangkitan, atau mungkin faktor kebersihan persekitaran. Banyaklah persekitaran, to be exact kebersihan dalaman (if you know what i mean). Mungkin juga berpunca dari perkongsian tandas awam yang tidak bersih (damn you tandas awam yang tidak bersih!).

Berkaitan dengan kenapa simptomnya berbeza-beza, doktorku cakap urine infection ada 3 peringkat. Peringkat awal, peringkat di mana BILA kita buang air kecil terasa sakit. Peringkat ke-2 adalah peringkat di mana LEPAS kita buang air kecil terasa sakit yang mana mungkin sudah mengandungi darah tapi kita tidak nampak dan peringkat ke -3 peringat di mana kita rasa cramp di bahagian perut walaupun tanpa sebarang urusniaga yang melibatkan Mr. Tan.

Nasihat bernas turut diberikan. DRINK A LOT OF WATER. Kalau boleh 5 litter. Sebagai pesakit yang patuh, aku pun makan ubat-ubatan yang diberikan (kali ni tiada antibiotik) dan minum air 5 litter. Sepanjang 3-4 hari, aku macam orang mabuk minum air mineral. Tidak sampai 10 minit, terhuyung hayang la aku buat business. Tapi memang sangat-sangat mujarab.

Kenapa entry aku pasal urine infection? Sebab aku rasa aku diserang lagi. Mengikut hemat aku, aku berada di peringkat awal. Mau minum air 5 litter di bulan puasa? Let's get real la. Kalau mau minum lepas berbuka, bukan lagi mabuk, lemas kali aku. 1 botol mineral besar pun aku sudah 'bergoyang-goyang' mo kasi habis, inikan pula 5. Terpaksa tangguh aktiviti meneguk 5 litter air sehingga waktu-waktu cuti 'umum'.

In the mean time, aku terpaksa cari air kelapa. Orang kata air kelapa bagus untuk urine infection. Aku akui memang bagus. Cuma keberkesanannya tidak lama. Maklumlah, bukan aku ada monyet mau tolong panjat-panjat pokok kelapa. Itupun kalau aku ada pokok kelapa. Mau cari di kedai pun jarang-jarang ada. Well, berserah sajalah. Nama pun mau hapuskan dosa kecil kan?

Anyway, setelah menggogle, aku jumpa link berkenaan home remedies untuk urine infection. Untuk makluman aku memang malas mau jumpa doktorku. Nanti dia cakap aku malas mau minum air :). These are few of the home remedies yang disarankan.

Minum air banyak-banyak
(Well, I'm wishing myself all the luck I can get in this Ramadhan)



Jangan bertangguh bila berbisnes dengan Mr. Tan.
(Nearest washroom is almost 100m away, I just have to sprint. How hard can that be?)



Minum cranberries dan blueberries juice yang tiada gula.
(Hmm... where to find ah? Near Penampang ada ka?)



Makan nenas.
(have you heard 'When I ask you to jump you say how high?' I had to ask this 'How much?')




Vitamin C
(will do!)


Yogurt
(I'll try my very best!)


*All pictures from google.com

1 comment:

  1. cranberry juice tu sekarang boleh dapat dekat watsons. dalam rm50 per bottle. sy pun kena jugak. paling risau bila puasa. biasa doc akan bagi ural serbuk, campur air untuk minum.

    ReplyDelete