Aug 26, 2011

Urinary Tract Infection Part II


Assalamualaikum :)

Atas sebab :

1) Aku selalu lupa makan vitamin C
2) Aku jarang pergi supermaket untuk beli yogurt
3) Aku tidak mencapai SKT minum air banyak-banyak

Akhirnya, aku membuat lawatan mengejut ke klinik berhampiran. Sampai klinik, register dan akhirnya di panggil untuk bertemu doktor.

Doktor : Apa masalah?
Aku : Saya rasa saya kena urine infection.
Doktor : Kenapa pula?
Aku : Setiap kali mau kencing ada sedikit sakit.
Doktor : Ada demam?
Aku : Tiada.
Doktor : Ada sakit perut?
Aku : Tiada.
Doktor : Ada sakit pinggang?
Aku : Tiada.
Doktor : Sakit belakang?
Aku : Tiada.
Doktor : Pening-pening?
Aku : Tiada.
Doktor : Selalu pegi toilet?
Aku : Macam biasa saja.
Doktor : Masa kencing ada keluar darah?
Aku : Hmm.. I don't think so. Kalau ada pun saya tidak perasan.
Doktor : Ada makan ubat lain sebelum ni?
Aku : Tiada. Saya try minum banyak air, tapi taulah kan.. puasa.
Doktor : Ya. True. True. (Sambil angguk-angguk)
Doktor : Kita check air kencing dulu.
Aku : Ok.

Bila semua soalan doktor, jawapan popular aku TIADA, aku rasa macam ada something wrong sudah. Mungkinkah aku ada penyakit lain? Tapi kenapa aku confident betul aku kena UTI? Apa-apa pun kita check dulu.

Doktor : Ok. Air kencing ada sedikit kotor. Saya rasa memang ada sedikit infection.
Aku : Ya, saya pun rasa macam tu. (Dalam hati cakap "kan aku sudah cakap..")

Aku dapat ubat-ubat yang sepatutnya di kaunter. Si jururawat pun mula la memperkenalkan satu persatu hero-hero aku.

Nurse : Ini antibiotik. Kena abis makan.
Aku : Ok.
Nurse : Ini ubat cuci kencing. Dia macam Eno sikit.
Aku : Ok.
Nurse : Ini ubat tahan sakit. Boleh demam.
Aku : Apa?!! Boleh demam?
Nurse : Ya. Boleh demam.
Aku : Ubat ni boleh kasi demam?
Nurse : Oh.. tidak. Ubat ni boleh juga makan kalau demam.
Aku : Oooooook.

Ayat tu pun. Walaupun orang sains, takkan la ayat tu tidak boleh di elaborate sikit. Kalau orang yang jenis terima seadanya, mesti dia pikir mau mati suda tidak demam-demam. Apapun, sebab aku jenis yang selalu kena UTI, aku mau letak gambar ubat cuci kencing. Just in case aku kena lagi. At least, lain kali boleh minta ubat saja :).




No comments:

Post a Comment