Aug 3, 2011

Haikal dan Puasa

Assalamualaikum :)

Setiap hari sepanjang bulan puasa, sebelum mencicirkan si Haikal di nursery, soalan yang sama akan aku tanya. "Haikal puasa hari ni?" Si Haikal biasanya akan menggangguk dengan penat walaupun time tu baru jam 6.40 pagi. Agaknya mungkin sebab dia tidak bangun sahur. Tahun lalu, Haikal berjaya berpuasa setengah hari selama 4 hari berturut-turut. Tapi setakat tu sajalah. Tahun ni, aku berazam mau ajar dia puasa 1 hari penuh. What happen? Masuk hari ke-3 puasa, baru 1 hari dia puasa setengah hari. Macam makin gawat nih..


1 Ramadhan, 11.00 am.

Aku : Haikal puasakah hari ni?
Haikal : Nantilah Haikal puasa. Masa di sekolah.

Untuk makluman, Haikal di nursery di waktu pagi, petang baru dia sekolah. Pernah kamu jumpa orang puasa setengah hari tapi sebelah petang saja?


2 Ramadhan, 11.15 am.

Aku : Haikal puasa hari ni?
Haikal : Puasa. Haikal tidak bawa makanan. Haikal bawa air saja pegi sekolah. Haikal minum sikit-sikit saja.

Ok. Tenangkan hati, tenangkan jiwa. Mana ada orang puasa tapi boleh minum!!


3 Ramadhan, 4.35 pm.

Haikal : Mama, tadi masa Cikgu Nadirah panggil tangan Haikal goyang-goyang.
Aku : (Ketawa. Mungkinkah yang dimaksudkan terketar-ketar?) Goyang-goyang? Kenapa? Haikal puasa?
Haikal : (Mengabaikan soalan wajib aku) Masa tulis di papan putih tu, tangan Haikal goyang-goyang bah.
Aku : Kenapa? Haikal penat kah takut?
Haikal : Tidak. Tangan Haikal goyang-goyang sebab Haikal berani.

Wordless..

Tengok anak kawan-kawan, semua sudah memulakan puasa sepenuh hari seawal 7 tahun. Tapi anak aku ni tersangatlah kreatif mengaplikasikan puasa yang hanya diterima pakai oleh empunya badan. Cabaran sungguh!



No comments:

Post a Comment