Aug 7, 2012

Persiapan Raya



Assalamualaikum :)

Lately kalau keluar ke bandar, adalah wajib utk semua orang mengalami kesesakan lalu lintas. Dengan keadaan panas, berpuasa dan bersesak-sesak, kesesakan lalu lintas bukanlah sesuatu yg diminta-minta. Tapi dalam tempoh masa sekarang ni, perkara2 sebegini tidak boleh dielakkan. Nama pun buat persiapan raya. 

Tahun ni, awal2 aku maklumkan dgn hubby utk beli barang2 persiapan raya lebih awal. Berebut2 dan bersesak2 pun penat tau! Tapi hubby cakap, dekat2 raya nanti lagi banyak sale. Ok, fine. Kita tunggu bulan puasa. Confirm bulan puasa sale raya sudah bermula kan?

Awal2 ramadhan lagi aku sudah start beli baju budak2 secara berkala. Susah mau fokus kalau beli sekali harung. Bila sukat baju Dyana, Haikal hilang. Bila pilih baju Haikal, Dyana hilang. Bila tengok2 baju Hakim, Dyana dgn Haikal pula hilang. Stress si mama tau!!

Akhirnya, selesai la sudah urusan baju raya budak. Alhamdulillah. Tinggal baju bapak budak saja lagi. Mama budak, seperti biasa sudah hantar kedai sebelum bersalin hari tu. Paling2 pun projek hujung minggu kali ni, projek cari kasut raya utk budak dan baju raya bapak budak.

Duit raya awal2 sudah standby. Masuk kerja saja, aku angkut geng bas sekolah utk tukar duit raya. Malas mau baris panjang2 kalau last minute. 

Projek buat kuih tahun ni bermula agak perlahan. Barang2 kuih semua sudah dibeli minggu lepas. Klu aku lambat sikit, sure la banyak barang habis. Minggu lepas pun aku pergi 4 buat supermarket utk cari Cornflakes. 4 buah ok!! Sungguh dahsyat sekali. Anyway, nampaknya hujung minggu ni aku kena berkampung la buat kuih raya. Itu saja masa yg ada. 

Melihat pada keadaan org ramai yg berbaris panjang di kaunter pembayaran atau mencari parking atau berteriak2 mencari anak, syukurlah persiapan aku 90% sudah siap. Hujung minggu kami sekarang lebih kepada jalan-jalan cuci mata. Kalau ada yg berkenan baru beli. Kalau tiada, tidak apa. Esok masih ada bah.. :)



Setelah disindir oleh mama aku, akhirnya aku menggantikan oven kecil dan lama (itupun aku dapat dari cabutan tiket bertuah) aku tu ke oven yg lebih besar. Kalau oven lama aku tu, paha ayam ja boleh masuk, kali ni satu ekor ayam boleh masuk. Ni kali lah! Harga pula RM290. Murah daripada yg aku jangkakan.. :) Masih dalam kotak sebab projek membakar masih pending.. kekeke


 Tag price baju budak2. Sungguhpun nampak banyak, semuanya dibeli dengan sale 30%-70%. Pembeli bijak kunun si mama.



 Sampul duit raya utk duit raya berwajah baru. Sampul tu aku recycle balik sampul lama. :D



Baucer promosi yg bakal digunakan utk next shopping project. Wehuuuu!!



No comments:

Post a Comment