Aug 2, 2012

Patutkah kesesakan lalu lintas dijadikan alasan?


Assalamualaikum :)

Pagi ni dengan tekad dan semangat yg kuat utk masuk kerja on time, seawal jam 6.30 pagi aku sudah bertolak dari rumah. 3 kali aku berulang alik dari rumah ke kereta mengangkat anak2 dan barang2 (hohoho banyak tuuu..).

Anyway, perjalanan nampak lancar dan aku dijangka tiba ke ofis (mengikut perkiraan aku laa) lebih kurang 7.20 pagi. Lepas hantar anak2 ke nursery, aku meneruskan perjalanan utk ke pejabat.

Sepatutnya, perjalanan ke ofis tidaklah melalui kesesakan lalu lintas yg teruk. Maklumlah org lain sibuk ke pusat bandar, kami pula pegi ke luar bandar. Orang kata, kalau orang kaki rempit tu, memang clear lah. 

Apa yg berlaku, nun di sudut sana.. dgn pakaian putih, spek mata hitam ala2 terminator serta boot hitam paras lutut tiba2 menahan perjalanan kami (bkn aku sorang ja) bagi memberi laluan kepada jalan yg lebih sesak atau bergerak perlahan terutamanya ke pusat bandar. Bukan seminit dua.. 5 minit!! Sempat lagi melepas hajat kecil kalau ada tandas dkt tepi2 jalan tu. 

Lepas melalui situasi yg tidak menyenangkan itu, aku tiba di satu roundabout lain dan kejadian yg sama berlaku. Hasilnya kelewatan selama 10 minit secara total! Bukanlah aku mo pentingkan diri sendiri (atau mungkin mmg aku pentingkan diri sendiri tapi on denial kunun) tapi macam tidak adil la pula bg pengguna2 jalan raya yg sepatutnya tidak mengalami kesesakan lalu lintas macam kami ni. 

So, kalau masuk office lambat, kena key in dalam sistem sebab musabab kelambatan itu berlaku. Apa yg selalu menjadi pilihan adalah kesesakan lalu lintas. Pada aku, mungkin lain kali kena tambah sebab lain. "Pak Polisinya bertabiat!" bg yg memang bertabiat la..

Anyway, hari ni aku sempat sampai on time. Sungguhpun dugaan kesabaran melanda pagi2 buta lagi. Sabar ja lah..


No comments:

Post a Comment