Aug 6, 2012

Not GOLD.. but already a WINNER



Assalamualaikum :D

Sejak Olimpik 2012 berlangsung, boleh dikira berapa kali saja aku berpeluang menonton channel2 yg berkenaan. Selebihnya, aku tengok Olimpik dalam hati sajalah sebab Dyana berolimpik tengok kartun 24-hours. 

Most of the time aku tunggu result dari FB atau sebarang berita dalam radio utk mengetahui perkembangan atlet2 kita. Tapi semalam Dyana tertidur awal, maka aku berkesempatan tengok game bergu utama badminton negara dan of course penyumbang pingat Malaysia Dato' Lee Chong Wei.

Dulu aku skeptical sikit. Setiap kali laki aku tengok badminton, awal2 lagi aku sudah pesan "Tidak payahlah tengok. Bikin sakit hati ja. Selalu kalah pun.." Itu dulu. Bergu negara kita tewas dalam perebutan pingat gangsa. Pada aku bergu kita nampak kelam-kabut dan cuai. But then diorang kalah dgn bergu No. 1 dunia. Agak-agaklah sikit kan?

Bila LCW beraksi dalam first set, aku sudah nervous semacam. Maka, aku tukar channel athletics. Tengok acara marathon wanita (kurang pasti berapa kilometer). Paling best bila tengok pelari Kenya, Jeptoo berlari macam kejar trak ais krim. Laki aku pula cakap larian dia macam zirafah, boleh? Tapi sungguhpun gaya lariannya mcm kanak2 riang kejar trak ais krim atau zirafah, dia dapat perak. Kau dapat apa? 

Alih2 set pertama sudah dimenangi LCW. Set kedua LCW tewas pula. Set ketiga, akhirnya jadi milik Lin Dan. Baru awal2 set aku sudah cakap dengan laki aku "Kalaupun LCW kalah, aku puas hati. Nampak betul di berhabis-habisan." So, perak utk Malaysia. Rata-rata rakan2 FB aku semua berpuas hati. Pada yg tidak tu, kamu pegilah beli raket. Kita tengok kalau kamu boleh dapat emas 2016! 

LCW sudah buat yg terbaik. Paling sedih, bila tengok LCW nampak betul2 kecewa tidak dapat emas. Siap minta maaf lagi kepada rakyat Malaysia. Adakah patut? Sangat tidak patut. Kalau aku jadi wakil Malaysia pun belum tentu dapat emas. Bagi aku, LCW tidak patut minta maaf. Dia sudah buat yg terbaik. Mungkin sekarang bukan Emas, siapa tahu di masa akan datang kan?






Not GOLD.. not for NOW... but you're already a WINNER to me. I give you GOLD for your effort!!





No comments:

Post a Comment