Oct 12, 2011

Telefon Polis

Assalamualaikum :)

Lately, aku selalu terlambat jemput Haikal dari sekolah. Alasan? Sebab aku terleka dengan kerja-kerja ofis. Tau2, aku sudah tersekat dalam kesesakan lalulintas. Oleh sebab aku rasa kesian tengok Haikal duduk termenung sambil memandang rakan2nya bermain kejar2 (aku pun pelik kenapa dia tidak join sekali), maka aku nekad untuk jemput Haikal lebih awal.

Sungguhpun aku nekad, entah kenapa semalam tidak begitu menyebelahi aku. Lampu isyarat mati la pula. Maka kesesakan lalu lintas amat memenatkan dan memanaskan. Tambahan lagi la kereta2 depan yang langsung tidak pandai ambil kesempatan untuk keluar daripada simpang. Terpaku sambil kira berapa kereta sudah yang melimpas (which is forever).

Bila sampai sekolah Haikal, aku sudah 20 minit lambat. Seperti biasa, Mat Menung aku tu duduk ala2 baik punya sambil tengok kawan2 main. Masuk kereta,

Haikal : Kenapa mama lambat lagi?
Aku : Tadi jalan jam teruk. Tiada karan (letrik) bah. Jadi tiadalah lampu isyarat. (Punyalah jujur jawapan aku utk budak 7 thn ni)
Haikal : Mama keluar la awal.
Aku : Mama keluar awal sudah. Tapi sudah banyak kereta.
Haikal : Esok, mama mesti ambil Haikal cepat2. Telefon la polis. Tanya ada karankah tidak. Dail saja 999.
Aku : (Sambil ketawa yang tidak boleh ditahan) 999 tu untuk kecemasan saja la. Bukan untuk tanya karan.
Haikal : Mau ambil Haikal tu kecemasan juga tu. Cakap saja sama polis, mama mau ambil Haikal cepat2.
Aku : Bah. Baiklah! (Sambung ketawa lagi)


No comments:

Post a Comment