Oct 18, 2011

Blessed

Assalamualaikum :)

The other day, sedang aku sibuk membersihkan dapur tiba2 Haikal menangis sekuat hati. He's 7 and it's weird. Aku rasa amatlah jarang untuk budak 7 tahun menangis tanpa sebab. Aku tengok kawasan kejadian dan aku nampak..

Haikal menangis sambil menutup mulutnya. Aku cuba alihkan tangan Haikal dan aku nampak mulut yang bengkak dan sedikit berdarah. Seperti biasa, aku tanya "Macamna boleh jadi macam ni?"

"Adik yang buat! Dia pukul Haikal kuat2.." report si Haikal. Aku pandang si suspek (Dyana) yang sedang terbaring di sebelah abang dia dengan muka 'aku tidak bersalah'.

This is the thing, lately Dyana suka sangat melakukan aksi2 lasak yang akhirnya mengakibatkan kecederaan. Not to her, but to anyone near her. Gigit, tampar, cubit, tendang, baling barang.. everything! And everytime we gave her the look (konon dia bersalah), dia akan menangis dengan sekuat hati tanpa sebarang tanda2 untuk berhenti at anytime soon.

Luckily, I have Haikal. Sangat penyabar dan penyayang. Tidak pernah pukul Dyana macamna kasar pun Dyana towards him. Give her his toys, tidak kira macamna sayang pun dia dengan toys tu (akhirnya dia menangis sendiri di satu sudut kecil without any sound), always trying to help his mom (me) taking care of his sister especially ketika si mama berada dalam status 'tidak keruan' because the mom doesn't have enough help or enough time doing things.


Mulut Haikal yang senget setelah ditumbuk oleh si Dyana


She single handedly cut her brother's lip with just her little fist. Should I be proud or should I be worried?


The mom is speechless! Thank you Haikal!


3 comments:

  1. klu kasi masuk kelas taekwando, capat kali ia dpt black belt..

    ReplyDelete
  2. awu capat gayanya. tp takut ku yg ngajar pun kana tumbuk. hehehe...

    ReplyDelete