Oct 18, 2011

Menu Dewan Makan

Assalamualaikum :)

Sejak akhir2 ni, aku asyik terbayang2 menu dewan makan masa sekolah asrama dulu. Kalau dulu, berpanjangan aku komplen makanan asrama tidak sedap. Itu la sebab musabab kami kurus2 belaka. Umpama kami ni dipelihara untuk jadi new breed supermodel.

Sungguhpun tidak sedap, terdapat 1 hari dalam seminggu di mana kami akan tertunggu2 hari berkenaan menjelang tiba. Of course hari Rabu yang pada masa itu diisytiharkan Hari Ayam Sedunia. Di kala dan ketika ini, tiadalah ayam paling sedap di dunia melainkan Ayam Goreng dewan makan. Bagi aku, ayam KFC pun orang tidak pandang kalau sudah ada ayam ni.

Di awal persekolahan aku (form 1-3) ayam goreng dewan makan adalah menu yg paling popular sekali. Malangnya, mengikut jadual ianya akan dihidangkan sekali dalam seminggu, setiap hari rabu waktu lunch. Maka, setiap hari rabu kami akan lebih rajin dalam menyediakan homework atau menyiapkan kerja-kerja sekolah bagi mengelakkan kami didenda extra 10 minutes lambat balik. Sekiranya perkara ini berlaku, akan berlakulah domestik rumahtangga sehinggalah minggu yang akan datang. Ini kerana, ayam2 sekalian mudah habis dan apa yg tinggal hanyalah telurnya yg digoreng ala dadar.

Dari segi rupa, ayam itu sangatlah tidak hensem. Hitam legam disertai dengan sos cair buatan sendiri. But this is the thing. Itu ayam sangat lazat. Ditambah lagi dengan sos cair yg nampak langsung tidak menyelerakan, hidangan tersebut sampai sekarang aku terbayang2. Suatu masa aku pernah terfikir, kalaulah suatu masa dewan makan dibuka semula hanya untuk pelajar2 lama, sure aku orang pertama yg register dengan syarat, tukang masak ayam perlu di hired semula. Aku ada buat percubaan menu ni based on my memory. Seperti yang dijangka, dari ayam ke sos semuanya menemui jalan buntu.

Sejak aku form 4-5, ayam gorengnya tidak sesedap dulu. Macam biasa2 ja. Klu ada ayam KFC, aku prefer KFC kali. Lagi satu menu yang aku suka, kari daging yang tidak ada rupa kari daging. Lebih macam stew. Pun aku rasa sangat sedap. Masakan yang ini, maintain aku jumpa dari form 1 sampai form 5. Setiap hari khamis kalau tidak silap.

Menu2 lain pun tidak ketinggalan. Sotong/udang janggut (sebab janggut dan kepala tidak dibuang) masak sambal, ikan jaket masak kicap.. punyalah nostalgik.

Next time, kalaulah anak aku masuk asrama dan diorang komplen masakan asrama tidak sedap, aku akan suruh diorang baca entry ni. Somehow I wonder, maybe it's not about the food, may be it's just because I missed being there.


2 comments:

  1. setuju kak rina.. sekarang ni kalau diingat balik, roti paun karas with marjerin dan kaya di dewan makan pun mcm nyaman.. tidak ketinggalan telur rebus..

    ReplyDelete
  2. itulah bah kan.. telur rebus tu pun mcm tiada yg seumpamanya. walaupun cara masaknya sama..

    ReplyDelete