Oct 3, 2011

Tallest vs Smallest

Assalamualaikum :)

Minggu ni, menjadi tanggungjawab aku menghantar dan mengambil Haikal dari sekolah. Apa boleh buat, Babah ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Lepas hantar Haikal, kebetulan pula budak2 tahap 2 (primary 4, 5, 6) baru abis sekolah. Wah wah! Dasyat betul budak2 sekarang. Umur baru 12 tahun (atau mungkin kurang) tingginya hampir2 macam aku sudah. Apa juga yang parents diorang kasi makan? (Memandangkan anak aku bersaiz kecil, aku amat berharap la ada orang yang jawab.. kekeke)

Back in my primary school days, I was the tallest girl in my class. Mungkin juga aku antara yang tertinggi di kebanyakan kelas di sekolah aku dulu. Masa tu, aku kurang gemar betul badan aku tinggi. Antaranya :

1) Bila berbaris, mesti juga di belakang. Mau pergi rehat kah, mo pergi balik kah, mau ambil makanan free kah, baju free kah, barang free kah. Ini termasuklah mau jarum (somehow aku langsung tidak terkilan berdiri paling belakang time ni). Semuanya aku dapat last. Kadang2 orang dapat complete 1 pakej, aku pula dapat pakej yang incomplete. Sebab aku uncit (paling last).

2) Bila main apa2 sukan, sungguhpun kau tidak berbakat besar seperti yang kau sangka, mesti nama kau di kasi masuk. Ini termasuklah lompat tinggi (walaupun lompat getah paras pun payah2 mo lepas), lompat jauh (lari pun tidak selaju mana, mo lompat pun tidak kena pasir) dan paling best menjadi gergasi yang menakut2kan shooter masa main bola jaring. Tidak payah pun kau sibuk2 kira 3-steps, bayang2 kau pun sudah cukup buat bola tu payah2 mau masuk.

3) Confirm dapat watikah perlantikan tetap dan berpencen untuk jadi pengawas atau ketua kelas. Mentang2lah kau besar, kunun semua yang kecik2 tu takut la. Baru masuk pintu sudah rasa kelas macam mendung (sebab kau block cahaya matahari yg masuk melalui pintu).

4) Bila berjalan dgn kawan2 yang bersaiz kecil, terus rasa macam artis. Tertonjol saja walau di mana anda berada. Kalau dalam kelas, tidur 5 saat pun cikgu selalu nampak. Padahal budak yang saiz kecik tu, tidur hampir 1 masa pun dia tidak perasan.

Bila aku darjah 6, entah kenapa pertumbuhan aku akhirnya terbantut. Kalau jumpa kawan2 sekolah rendah sure diorang akan cakap "Aku rasa dulu kau lagi tinggi dari aku. Sekarang ni kenapa kau memendek?"

Sungguhpun soalan itu sungguh kurang ajar didengar, but face it! Nama pun bantut. Maka bermulalah episod aku sebagai orang 'kecil'. Mula2, my younger sister menapak lebih maju ke depan dengan membesar bagai johan, diikuti my younger brother yang menapak lebih jauuuuh ke depan dengan membesar bagai the ultimate juara (he's 6' 4 in) dan akhirnya meninggalkan aku dalam posisi tercorot dalam carta tumbesaran keluarga. Even my mom pun lagi tinggi dari aku. Sepanjang hidup aku jadi the smallest member in my family, aku dapati orang bersaiz kecil ni sering diperkotak-katikkan. Antaranya :

1) Bila dalam kereta yang muat untuk 5 orang, tapi sebab malas mau bawa extra kereta maka sebagai penumpang yang ke-6, haruslah dipangku bagi menampakkan yang kau masih budak-budak bawah umur (just in case kena tahan polis). Helloooo.. sungguh tidak cool you know!

2) Time mo panjat bumbung/pokok yang tinggi seharusnya kau adalah calon yang paling afdhal untuk dianjung dan diangkat. Lantaklah kalau suasana di atas tu bersemut, bertikus, berlipan, bercacing dan tidak seindah mana, tapi sebab kau kecil kemungkinan untuk dahan pokok patah atau atap/bumbung bocor adalah 1 : 1000. Begitu juga halnya kalau terlupa bawa kunci rumah di mana kaulah yang menjadi harapan bangsa untuk masuk melalu tingkap ala2 maling (pencuri) dan membuka kunci dari dalam.

3) Sungguhpun aku sering berbangga sebab aku kena cakap paling bungsu sebab saiz aku yang kecil molek ni, ini bermakna seniority ranking aku akan sedikit tergugat. Mau marah adik2 yang lain pun mo pikir 2-3 kali. Baru diorang hentak kaki (konon mau memberontak), sudah rasa macam gempa bumi. Itu dulu2 la, masa rumah kayu. Hehehe..

4) Mentang2lah kau kecil, terus akan dilayan macam orang kurang zat. Makanan2 akan ditambah kuantitinya (macam pun makan banyak kau akan lebih besar kan?). Orang lain 2 ekor udang, maka kau akan dapat 3. Bab yang ini, aku tidak mau komplen lebih sebab aku rasa ini membuatkan aku rasa 'on the top of the world' la dipendekkan cerita!

5) Bila mana aku ikut sebarang sukan, haruslah mendapat senyuman sinis daripada ibubapa tercinta. Konon sebab aku kecil, adalah mustahil aku jadi wakil sekolah segala. Maka banyaklah acara sukan yang aku kira2 lasak untuk diikuti dengan harapan badan akan jadi lebih berketul dan mantaps. Tapi hasilnya, ketinggian aku masih di takuk yang lama. Nasib badan..

Bila sudah berjauhan dari family, baru aku rasa macam normal sikit. Tidak terasa aku terlalu besar dan tidak terasa aku terlalu kecil. Kira sedang2 sajalah kununnya. Mungkin ada sedikit membesar dari segi kelebaran, tapi who cares kan? At least setiap kali ambil gambar untuk Hari Raya tidaklah aku macam tiang tempat diorang bersandar.


No comments:

Post a Comment