Feb 10, 2011

Double Celebration

Ada 2 sebab kenapa aku merdeka ni hari. Mula2 sekali sebab aku berjaya menamatkan 30 days challenge aku dengan jayanya. Yahuuuuuuu!!!!

Yang kedua, sebab PTK aku sudah berakhir. Syukurlah nak.. kamu tidak tau betapa sengasaranya aku menunggu giliran. Padahal bukan ramai sangat pun, 12 orang saja. Tapi agaknya sebab Panel2 kami tu strict sikit maka ramailah mereka2 yang tertewas. Bila tengok diorang masuk ke dalam bilik seminar penuh bersemangat macam panglima harimau berantai, sekali keluar macam si jenin jatuh dari pokok kelapa sudah. Sebab terlampau lemah semangat aku pun go wit da flow ja. Kalau kena bagi dapat la, kalau tiada apa boleh buat.

Aku masuk bilik seminar, dengan membuka langkah pendekar merong mahawangsa. Aku tutup pintu saja, abis semua langkah panglima aku hilang. Jangankan langkah, semangat pun hilang sama. Last2 aku baca saja la apa yang tertulis dalam slide, macam pembaca berita belum habis training. Lepas baca, sesi soal jawab. Soalan pertama aku kena tanya..

Panel : Seperti mana yang saya telah semak, saya dapati bilangan muka surat kamu macam tidak mencukupi syarat. Boleh saya tau kenapa?

Mula2 aku kena tanya soalan ni, macam kena jackpot ja aku rasa. Excited aku mo jawab soalan.

Aku : Saya memang sedia maklum tentang syarat tu. Cuma sebab berdasarkan soalan, ia meminta kaedah dan langkah penyelesaian. Saya rasa, adalah mustahil kalau saya boleh berikan jawapan tentang kaedah dan penyelesaian sampai 15-20 muka surat. Saya tidak ada masalah kalau mengikuti syarat seperti mana yang diminta, tapi kalau pendahuluan, latar belakang dan sejarah saya sudah melebihi separuh daripada muka surat yang diminta sedangkan kaedah dan langkah setakat 4-5 muka surat, saya rasa itu tidak menepati objektif soalan.

Kamu tidak tau betapa puasnya hati aku menjawab soalan tu. Kalau la tukang buat soalan tu ada di sana, agaknya sepanjang masa presentation tu aku buat eye-contact dengan dia sajalah. Biar dia tau betapa mengarutnya soalan yang dia bagi. Kalau korang masih terpinga2 apakebendenya la yg aku cakap ni, sila tengok entry ini.

Lepas jawab soalan tu, panel berpandangan sesama sendiri sambil mengangguk dan tersenyum. Aku rasa kalau aku jadi panel.. soalan 1 aku confirm markah penuh. Lepas tu soalan 2.. Minta mahap banyak2 sebab aku tidak ingat sangat soalan dia. Mungkin sebab soalan 2 terlampau panjang, yang mana kalau aku suruh ulang balik aku pun tidak pasti kalau panel boleh recall. So, aku jawab seadanya. Begitu juga soalan 3 dan 4.

Kesimpulannya, we do what we can do. Macam kawan aku cakap la.. get over and done with.

No comments:

Post a Comment