Feb 11, 2011

Telemovie : Ngangkung VS Hantu Kak Limah Balik Rumah

Haish!! Macam lama betul aku tidak menjalankan tugas aku sebagai pengkritik wayang tidak bertauliah ni kan? Mungkin sebab aku sudah abis modal mo tengok movie apa.


First time aku nampak iklan Ngangkung ni di Astro la. Kalau tengok iklan macam lucu betul. Tapi tidaklah aku terfikir mo tengok. Dipendekkan cerita, akhirnya aku tertengok juga la..

Di awal2 cerita aku memang ketawa besar. Memang lawaklah scene yang awal tu. Walaupun actually cerita ni cerita hantu dan hantu dia memang menggerunkan, tapi sebab lawak dia tu tidak tersempat la pula aku mo rasa seram.

Asalnya aku pun kurang pasti kenapa tajuknya Ngangkung. Last2 baru aku tau ngangkung tu bermaksud satu upacara memuja untuk mendapatkan nombor ekor. Agaknya cerita ni kena buat pun berdasarkan keadaan masyarakat kita sekarang ni yang suka sangat mo cepat kaya. Tapi disuruh kerja malas pula. E'eh.. menyempat lagi aku berceramah!

Bagi aku cerita ni kira ok la. Lagipun ia dibuat berdasarkan kehidupan masyarakat kita sendiri. Banyak juga la yang aku tidak puas hati, tapi sebab ini cerita komedi maka aku tidak mo la komen banyak2. Kalau namanya wayang komedi, buat penat mulut aku saja membebel2 pasal kemengarutan cerita. Bagus lagi ketawa and enjoy the comedy.



Cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah ni pun asalnya aku tidak berminat mo tengok. Tambah lagi la kalau pelakonnya Awie. Tapi sebab salah seorang rakan ofis aku cakap cerita ni lucu gila daripada Ngangkung, maka aku pun tengok juga la. Aku rasa part yang aku paling suka, lakonan si Johan (raja lawak).. memang lawak gila la. Part yang lain tu, macam bosan juga la aku.

Actually cerita ni kesinambungan dari cerita Zombi Kampung Pisang. Kalau dulu ada Que Haidar dengan AC. Sampai sekarang aku terbayang2 betapa lucunya la mamat 2 ekor ni. Tapi dalam cerita Hantu Kak Limah ni, yang lucu tu la yang tiada. Tinggal la yg kurang lucu.. huhuhu

No comments:

Post a Comment