Feb 22, 2011

Duit belanja sekolah

Selalunya aku bagi duit belanja sekolah anak RM2. Tapi laki aku suruh kasi kurang sebab dia bawa bekal pegi sekolah. So, turun la belanja sekolah RM1. Tapi disebabkan ramai kawan2 dia bawa bekal, so dia jarang2 pakai duit. Kadang2 RM1 tu berminggu dalam beg dia. Sebab aku risau dia tidak pandai membeli, aku kasi duit syiling 50 sen x 2 keping. Konon, satu untuk air satu lagi untuk mee/nasi. Tidak payah la makcik kantin tu, berurat2 leher panggil anak aku kalau masih ada baki.


Aku : Haikal masih ada duit belanja ka dalam beg sekolah?

Haikal : Ada.
Aku : Mana? Kasi tunjuk mama.. (masih nda pecaya ni)
Haikal : Ni.. (sambil tunjuk duit 20 sen)
Aku : Ish!! Mana cukup tu (sambil mengorek2 handbag cari syiling). Nah, simpan bagus2. Tapi kalau boleh tidak payah belanja. Makan bekal yang mama buatkan. Jangan bagi duit sama kawan (sebab anak aku ni pemurah maka aku kasi pesan macam tu)
Haikal : Mama ada duit lagi ka?
Aku : Tiada. Abis sudah. Semua mama kasi Haikal.. (saja ja tu supaya tidak kena minta lagi)
Haikal : Nah! Haikal bagi 50 sen. Untuk mama beli2.
Aku : ??? Nda payahlah. Mama masih ada duit bah. Haikal simpan la tu duit.
Haikal : Berapa lagi duit mama ada.
Aku : 5 ringgit (tidak boleh tunjuk sangat kita simpan duit banyak dalam beg kekeke)
Haikal : Mana cukup tu. Itu 5 saja. Haikal kasi 50..
Aku : Emmmmm.. cukup bah.. tempat mama tiada kantin.

Boleh kah macam tu jawapan?

3 comments:

  1. hehehe... kiutnya c haikal membagi mama dia duit 50sen.. saya pula yg terharu tau...

    ReplyDelete
  2. bagi si haikal, 50 sen lebih besar daripada 5 ringgit, sebab 50 > 5. hihi.. baru khatam 123 si haikal ni, belum masuk bab mata wang lagi.

    ReplyDelete
  3. leyana : mmg terharu juga aku time tu.. hehe nda sangka pula dia mo bagi aku duit.

    laurah : itulah bah.. baru jua 2 bulan masuk sekolah rendah.. nnti la aku bagi tuisyen sdn. bhd. punya pasal mata wang..

    ReplyDelete