Feb 14, 2011

Free Gift

Bila hujung minggu, agak normal la kalau aku dengan keluarga aku buat outing sekali sekala. Daripada non-stop buat aktiviti sit-tidakupup lagi depan tv atau terus tangkap lentok untuk memastikan tv boleh berfungsi 24 jam non-stop, mana2 pun bukan la aktiviti yang dikatakan sihat.

Objektif outing, kononnya mo mencari songkok untuk perarakan maulidur rasul laki aku. Sampai saja wisma muis, wohhhhoooo... semua orang sudah tapau. Jangankan pembeli, penjual pun tutup kedai. Tapi tidak la pula aku salahkan pekedai tutup awal (time tu dalam jam 3.30pm). Memang padan la muka kami, siapa suruh buang tebiat datang lambat.

So, kami tukar plan. Tidak mo pulang dengan tangan kosong, aku bawa laki aku buat tour di CKS (supermarket). Laki aku tiba2 mengidam kuaci putih. Alang2 sudah masuk dalam supermarket, aku beli la 2 kotak susu segar. Bukan untuk budak2, tapi untuk mama budak.

Bila sudah mencapai target, aku keluarkan recycle bag aku masukkan benda2 yang patut.. tiba2 cashier cakap "Ada free gift di luar". Biar betul? Barangan aku harga dalam RM13++ dapat free gift? Atau mungkin...

Sebelum aku masuk ke supermarket ni, aku ada nampak 1 booth promosi air oren.. mustahil la itu free giftnya kan? Sebab aku kebingungan atau mungkin sebab aku rasa cashier tu salah tengok harga, aku yang selalunya muka tidak malu ni tiba2 pula malu mo tanya kaunter customer services. Lepas operasi menolak dan mencucuk laki aku, maka laki aku akun juga la tanya kaunter customer services.

Tiba2 ja adik yang jaga kaunter tu cakap "Kita ada pakai recycle bag ka?". Aku pun dengan semangat la tunjuk recycle bag yang aku bawa. Maka, dapat la aku hadiah gelas..

Kira bagus juga la effort ni. Menggalakkan orang pakai recycle bag. Walaupun hadiahnya setakat gelas, sekurang2nya effort tu ada. Cuma satu ja yang aku pelik, sepatutnya budak yang jaga kaunter tu minta la resit aku. Ini tidak, kasi tunjuk saja recycle bag terus dia bagi gelas. Laki aku siap buat lawak (atau mungkin juga dia serius), lepas ni kita pusing.. tidak payah beli barang pun, tunjuk saja beg.. mesti banyak gelas kita dapat kan?

Hmmmm... good point!!

1 comment:

  1. oooo... patut laaa.. tuari kami pun ada pakai recycle bag bah, trus bila sampai rumah, baru perasan ada botol air cap milo... 2 lagi tu.. sya ingat diorg salah kasi masuk beg.. hehe.. rupanya maybe free gift la tu..

    ReplyDelete