Apr 1, 2011

A trip to library

Punya la nerd tajuk. Once upon a time, aku ni mmg suka la baca buku cerita. Bapa aku siap janji kunun kalau aku dpt no. 3 dalam kelas aku dpt buku. No. 2 dpt jam. No. 1 dpt beskal. Setakat yg aku ingat, aku dapat 1 kali no. 1, bbrp kali no. 2 dan byk kali no. 3 (time sekolah rendah la). Setakat yg aku dpt? 1 jam tgn (padahal adik aku yg tiada no. pun dpt ni..). Well, ckp pun tidak guna. Long time ago. Sekarang puas la aku beli jam tgn n beskal sendiri kalau mo. hahahaha..

Disebabkan janji tinggal janji bapa aku, aku suka betul pegi library. Pinjam buku berhabis2an. Kadang2 sanggup lagi duduk sna membaca. Bila sudah masuk U, baru kerap sikit membeli buku. Mungkin sebab aku suka baca buku, buku rujukan pun aku baca mcm buku cerita. Langsung tidak bleh skip topik. Macam mudah lost aku kalau baca main lompat2 ni. Padahal masuk exam 2-3 topik ja, tapi aku berkarih2 (sanggup) baca satu buku.

Sejak beranak pinak ni, aku tiada masa pula mo baca buku. Tapi aku bertekad cemerlang mo memurnikan balik minat lama aku ni. Di samping mengurangkan stress, sekurang2nya jadi contoh yg baik untuk anak2 aku la kunun.

Mesti kamu tertanya2 buku apa la aku suka baca. Mostly pasal misteri la. Aku rasa cerita misteri ni boleh melatih otak kita untuk berfikir sambil membaca. Jadi cerita pilihan aku normally penyiasatan, pembunuhan dan yg sewaktu dgnnya.

Setelah hampir 3 tahun bertugas di tempat aku kerja sekarang, baru sekarang aku terbuka hati berkunjung ke library kami. Akhirnya aku manage utk pinjam 3 buku. Actually kami boleh pinjam 5 dlm sebulan. Tapi kalau mo kasi abis 5 buku, terpaksa la aku cuti 1 bulan. Baca buku ja.


Kesian kan buku Stephen White tu. Tajuk pun tidak nampak. Biasalah library..

Buku2 ni aku pinjam bulan Jan. Bulan Feb aku renew lagi. Last2 bulan Mac aku let go 2 buku. 1 suda habis baca (Dark of The Night), 1 lagi aku tiada upaya mo baca (Urus Masa Terus Jaya). Aku baca buku ni pun sebab aku terover stress. Suda abis stress, jadi la tiada upaya. Kekeke.

2 comments:

  1. jgn jua luan luar2 dusta atu na... benumbur jua ku.. walaupun 20 plus plus. hahaha...

    ReplyDelete
  2. owh.. kau kah yg nada nombor tp dpt jam jua? hahaha

    ReplyDelete