Apr 5, 2011

Movie : Setan Budeg [2008]

credit to id.wikipedia.org

Mula2 aku tengok cerita ni, aku ingatkan cerita pasal budak nakal. Budeg untuk budak, Setan pula untuk budak setan. Alah.. macam Ali Setan versi Indonesia la kunun. Lama juga aku tengok, tiada pula cerita ala2 kolej ka sekolah ka apa. Setakat cerita pasal penjaga rumah mayat ja. Rupanya lain pula maksudnya. Nasib ja aku tidak dengan konpidennya buat ulasan ni awal2.

Setelah dikenalpasti (melalui subtitle yang telah disediakan oleh pihak panggung), rupanya Setan tu untuk Hantu. Budeg tu pula untuk Bisu. Setengah cerita baru aku paham apa maksud tajuk.

Cerita ni mengisahkan tentang 3 orang lelaki yang bekerja sebagai pemburu mayat (itu la yg diorg gelar diri dorang). Kerja dorang, kalau ada saja kemalangan yang melibatkan kematian diorg akan dipanggil untuk mengambil mayat dan disimpan di rumah mayat. Lepas tu aku tidak pasti la apa yang diorg buat sebab lepas beberapa hari mayat tu akan dihantar semula kepada keluarga yg dikenalpasti. Yang peliknya sungguhpun kemalangan yang berlaku adalah ngeri, bila mayatnya kena bawa ke rumah mayat tersebut, terus jadi bersih dan di tag. Tidak dapat dipastikan siapakah yang ditugaskan untuk membuat bedah siasat atau membersihkan mayat memandangkan pekerja di rumah mayat ada 5 orang saja. 3 tukang ambil mayat, 1 kerani beruniform nurse yang seksi dan 1 lagi si bos yang luar biasa rabunnya (walaupun suda pakai spec). Manakan tidak rabun, pakai spec tapi tidak boleh kasi beza hantu sma staff sendiri.

Mungkin sebab diorg kerja di rumah mayat, maka banyak la hantu yang berkeliaran. Tapi semuanya tidak melibatkan kemalangan jiwa. Siap boleh lagi pekerja dia kasi shooh shooh sama hantu. Bukan pun manusia yang lari, hantu pula yang disuruh main jauh2.

Berbalik kepada sinopsis, si 3 org ni kena suruh ambil mayat org yg kemalangan di landasan keretapi. Mayat orang bisu sebenarnya. Tapi disebabkan ada nenek tua (aku masi konpius siapa bah nenek tua ni) membuat sedikit jampi pada darah mangsa, maka roh si mangsa pun berkeliaran untuk membalas dendam.

Aku rasa aku tidak mampu mo cerita pasal storyline movie ni. Sangat la tidak seronok. Kalau aku mo cerita balik pun boring, bayangkan la masa aku tengok cerita ni. Tapi aku suka komedi dalam movie ni. Terutama sekali pasal 3 org pemburu mayat tu. Tidak la typical teriak-lari/pengsan-mati. Hantunya pun tidak la typical terbang-mengilai-bunuh (kecuali watak utamanya la - Setan Budeg). Refreshing juga la. Pakej terbaik untuk aktiviti lipat kain. Tidak terlalu boring sampai mengantuk, tidak juga terlalu best sampai kain tidak terlipat.

By the way, aku tertengok cerita ni dalam Astro. Aku kurang pasti channel apa.. sorry..

No comments:

Post a Comment