Oct 11, 2012

SAFMA








Assalamualaikum :)


Aku ada tulis entry pasal SAFMA ni dulu. Bagi yang tidak mengetahui, SAFMA (Sabah Fish Marketing) adalah tempat untuk orang ramai memborong ikan segar pada harga yang murah. I'm not talking about ikan segar yg biasanya kita jumpa di pasaraya. Ini ikan segar yg baru turun dari kapal. I'm not joking! Dari kapal (atau bot?)!

Sungguhpun aku tinggal di KK hampir 9 tahun, aku dapat tau pasal SAFMA ni dari mama aku. Paling dia pelik kenapa aku tidak pernah pegi. Well, ada beberapa alasan munasabah yg aku boleh fikirkan. Antaranya:

Aku ingatkan SAFMA ni tempat borong ikan. Tempat orang beli ikan secara pukal. Adalah memalukan kalau beli ikan setengah kilo padahal orang lain beli sampai berpuluh kilo kan?

Lagi satu, kalau mau pergi SAFMA ni kena bangun awal pagi. Kononnya kalau lambat, ikan-ikan akan dipindah ke pasar berhampiran dan harga sudah pasti akan naik. Mama aku selalu pergi pukul 4 pagi. Serius? 4 pagi?

Apapun, sejak aku ikut mama aku ke SAFMA untuk petama kalinya akhirnya aku mendapati:

Ikan di sana memang segar dan murah.
Aku beli ikan rumahan (kembung) dengan harga RM8 sedangkan dipasar biasa harga RM12. Udang pula dengan harga RM13 (saiz sederhana) sedangkan di pasar RM18. Kalau di pasaraya tidak payah cakaplah kan?

Ikan boleh dibeli dengan kuantiti sedikit.
Bagi orang yg tidak begitu ramai ahli keluarga, adalah sesuai kita beli dalam kuantiti sedikit. Takkan la kita mo makan ikan jenis sama setiap hari selama berminggu-minggu kan? Rupa-rupanya di SAFMA, beli sedikit pun diorang tidak kisah.

Masih buka walaupun pukul 6.00 pagi.
Baru-baru ni aku berkesempatan ke SAFMA dengan hubby. Dia tunggu di kereta dengan budak-budak yg sedang bertiduran, si mama pula meredah pasar mencari ikan. Ingatkan mau terus pegi pasar saja memandangkan sudah lewat. Rupa-rupanya SAFMA (yg kebetulan di sebelah pasar ja) masih buka. 



 Ikan warna merah tu RM3 sekilo. Berkulit keras dan bermata besar.



Ikan rumahan (kembung) 



 Tiada beza harga ikan di atas meja dengan yg dalam bakul. Ikan banyak sangat meja tidak muat. 



 Udang yg aku beli.



 Ikan tengiri dan sotong aku tidak singgah. Tiada dalam senarai. Hehehe



Kali ke-2 aku ke sini, tapi masih malu mo ambil gambar. Semua pun tidak terang. Tapi macam ada improvement. Hehehe

No comments:

Post a Comment