Feb 3, 2012

Pelanggan Tetap Koperasi


Assalamualaikum :)

Usually, aku akan sediakan bekalan makanan dan minuman utk waktu persekolahan *konon senangla tak payah runsing dia pandai guna duit atau tidak*. Sampailah satu ketika, terjadi satu insiden. Si mama yg pandai ni, lupa masukkan buku latihan Bahasa Melayu ke dalam beg.

Dijadikan cerita, balik dari sekolah Haikal mula membebel. Kononnya, cikgu kasi dia duit RM1 utk dia beli buku latihan di koperasi. Atas rasa bersalah *atau malu*, esoknya aku bagi Haikal duit RM1 utk dibagi kepada si Cikgu *tapi Haikal cakap cikgu tidak mau*.

Bermula dari insiden itu, sebelum ke sekolah aku akan cuba selitkan RM1 utk tujuan 'emergency'. Tapi herannya, setiap kali tu la duit tu akan lesap konon sebab dia shopping di koperasi utk beli pemadam. Penuh pencil box dia dgn pemadam.

Sebagai seorg ibu, atas rasa tanggungjawab aku pun selalu la membebel kononnya tindakannya akan menjadikan si penjual koperasi lebih kaya.

Pagi ni, aku tanya Haikal..

Aku : Haikal mo mama bagi duit ka hari ni?
Haikal : Tidak payahlah..
Aku : Kenapa?
Haikal : Nanti klu mama kasi duit Haikal kasi belanja sampai habis.
Aku : Betul ni? Kalau mau mama kasi.
Haikal : Tidak payahlah. Mama simpan la itu duit..


*Betapa BANGGAnya aku di saat ini!*

No comments:

Post a Comment