Feb 8, 2012

Lesson of Life : Jual Ikan

Assalamualaikum :)

Masa aku budak2 dulu disebabkan hidup yg agak susah *aku rasa la sebab aku tidak pula rasa susah sangat*, mama aku memang bekerja keras mencari sesuap nasi *nasi zaman dulu mahal woo*. Selain menjahit, mama aku sibuk buat kuih, jeruk atau kerepek pisang. Sampai aku rasa mama aku ni kerja non-stop back-to-back lah!

Bapa aku pula macam selalu out-station *biasalah kelasi kapal*. Tapi bila dia di rumah, bapa aku selalu pasang bubu di laut. Hasil tangkapan ikan akan dibawa pulang dan dipilih2. Lepas audition, ikan akan diikat rapi dan dibahagikan kepada 2 bahagian utk dijual. Bahagian yg paling banyak, diberikan pada abang aku manakala yg sikit diberikan pada aku dan adik aku. Masa tu kami baru 3 beradik.

Memandangkan abang aku ada basikal, aku pun kurang pasti laluan mana yg dia ambil tapi selalunya ikan dia yg cepat habis. Aku dgn adik aku pergi together-gether melenggang kangkung ke kawasan rumah berhampiran sambil bertolak2an sebab tidak tau mau cakap apa sama tuan rumah.Tapi selalunya jualan kami habis jugalah. Mungkin juga atas dasar kesian atau apa.

Kami tidaklah menjual ikan all out mcm Siti Nurhaliza jual kuih. Sambil2 teriak2 "Ikan.. ikan.." *version Siti : kuih.. kuih..* Agak2 kalau kami buat macam tu, lama sudah kami jadi superstar! Hahaha..

Bila difikir2kan balik, klu budak2 sekarang kau suruh jual macam2, belum tentu lagi diorang mau. Malu kunun.. klu mau pun mesti mo kasi elaun. Jadi kenapa kami buat juga walaupun malu dan tiada elaun? Aku pun tidak tau. Bukan pun kita ada benda penting mo buat selain bermain 24 jam kan?

Apa yg aku dapat dari pengalaman jual ikan? Berkenalan dgn jiran tetangga kali.. hehehe. Apa yg penting, kami adik beradik sempat juga berjasa membantu ibu bapa masa hidup susah. Tidak bolehlah mama aku cakap kami adik-beradik tidak pernah hidup susah.. *adik lelaki aku selalu kena ni* hehehe..




No comments:

Post a Comment