Feb 7, 2012

Ikan Rebus dan Kerabu Peria



Assalamualaikum :)

Menjelang ujian BSP aku pada hari ni, menu makan malam harus lebih.. well SIHAT.



Menu 1 : Ikan Rebus

Kalau mengikut orang kedayan, kalau tidak pandai masak ikan rebus, bagus terjun laut sajalah. Kononnya, masakan ni adalah mandatori utk dipelajari. So, resepinya.

5 ekor ikan kerisi (saiz sederhana)
1 biji tomato
1/2 inci halia
2 batang serai
1 biji lada hidup
6 keping asam (aku punya asam saiz xs)
Garam dan serbuk perasa

Cara :

Tumbuk apa yg boleh ditumbuk serta campakkan semua bahan yg ada. Tunggu sampai mendidih dan siap untuk dihidang.


Menu 2 : Kerabu Peria

Entah kenapa, sungguhpun aku suka makan ini kira first attempt aku utk buat sendiri. Aku cuma ingat2 bahan yg mama aku sebutkan suatu masa dulu.

1/2 biji peria (dihiris dan diramas dgn garam)
Sedikit udang kering (ditumbuk)
2 ulas bawang merah (dihiris)
1/2 biji bawang besar (dihiris)
Sedikit cili api (dihiris)
Sebiji limau
Sos ikan

Cara :

Masukkan semua bahan. Perahkan limau dan masukkan sos ikan mengikut selera. Siap utk dihidang.


Gambar menu yg ke-3 tu actually bukan utk aku. Hubby kena cirit-birit beberapa hari yg lalu dan asyik mau makan bubur nasi kosong sja. Utk kasi up sedikit selera si kawan, maka aku masakkan Sambal Ubi Kentang dgn Ikan Bilis. Selesai juga 2 mangkuk.. hahahaha.


No comments:

Post a Comment