May 20, 2011

He says She says

Hari ni aku merasmikan topik (label) baru dalam blog aku He says She says. Topik ni bertujuan mengupas isu2 semasa masyarakat masa kini. Fuiyooo.. boleh suda aku sign up jadi protege Karam Singh Walia. Perasan sungguh!

Actually tidak la seserius itu. Hubby and I suka main2 teori. Bila ada sesuatu kejadian pelik berlaku khususnya surrounding area, kami suka membuat sebarang teori yg mungkin. Saja ja untuk hiburan. Itu sebab dalam kebanyakan kes, aku tidak akan dedahkan sebarang nama bagi memastikan identiti individu tidak tercemar. Aiseh!! Padahal sebab mmg kami tidak kenal pun.. hehehe..


Situasi :
Seorang gadis remaja membeli ikan ketika aku sdg sibuk memilih saikon wing (chicken wing). Sebab aku malas mo peduli, aku pun tidak la pandang sangat. Bila sesi timbang menimbang berlaku..

Tukang timbang : Ini saja?
Awek : Iya.

So, si mamat tukang timbang pun mula la menjalankan tanggungjawab menimbang dan menampal sticker harga. Lepas tu dia bagi si awek.

Awek : 76 sen ja?
Tukang timbang : Iyalah. Itu saja kan?

Aku yg tadi buat dunno terus toleh. Mo juga tau apa yg murah sangat tu. Rupanya ikan basung. 2 ekor ja. Yang paling kecil lagi.. Dia pun cari la kawan dia. Aku tengok kawan dia sedang pegang2 Maggi.

Apa yg disaksikan oleh aku (aiseh), turut sama disaksikan laki aku. Masuk dalam kereta, kami mulakan main2 teori:


She says (aku)
Mungkin sebab awek2 tu mo memancing. Jadi dia beli umpan la. Bukan pakai banyak sangat pun kalau mo buat umpan. Atau mungkin sebab dia mo jadikan ikan basung tu sapak* maggi dia kali.

*Sapak - Macam kita masukkan telur dalam Maggi. Tapi kali ni masuk ikan.


He says (laki aku)
Mungkin diorg mo berjimat bah tu. Ujung bulan kan.. itu ikan potong 5, boleh makan sampai 5 hari.


Verdict
Winner : He says..
Tapi ayat pertama saja diterima pakai. Ayat seterusnya kira merapu suda..


Additional Info
Sebab aku tidak confident nama ikan basung dlm bahasa melayu (ada yg cakap sardin), maka aku tunjukkan gambar. Siapa yg tidak kenal ikan.. ini lah masanya kamu kenal si ikan basung.


2 comments: