May 18, 2011

BCG


Hubby dapat call dari sekolah, suruh Haikal datang untuk ambil jarum BCG. It's bad enough for Haikal these past few weeks. 2 minggu tidak datang sekolah sebab sakit mata plus ada exam lagi minggu depan. Aku kadang2 berkira2 mo ambil cuti, kasi private tutor untuk Haikal. Tapi malangnya, jumlah fail atas meja aku makin meninggi dan terus meninggi.

Last Friday, bawa Haikal review mata. Seperti biasa dicuci lagi. Lepas tu terus bawa Haikal pegi sekolah untuk ambil jarum BCG. Kira bertuahlah ibubapa kalau anak2 melompat gembira bila kita cakap dia mo kena jarum. So, anggap sajalah anak aku bukan dalam kategori tersebut. Bagi melancarkan perjalanan menuju ke sekolah, aku langsung tidak cakap sepatah apapun pasal jarum. Ada yg langsung tidak turun kereta la nanti.

Sampai sekolah, Haikal suda naik bingung. Aku cakap ja cikgu dia mo jumpa. Mo bagi baju. Memandai ja la mama dia ni. Masuk bilik jarum, Haikal suda keras semacam. Dalam hati mungkin suda agak dia mo kena jarum. Aku pujuk memandangkan ada kawan2 lain sedang berbaris. Mula2 nurse tanya kalau ada demam. Konon kalau demam tidak boleh jarum. So, aku cakap demam tiada, tapi sakit mata ada. Diorg cakap ok.

Entah macamna, begitu ramai budak2 yg tengah bersemangat waja bersiap sedia mo dijarum, anak aku yg paling penakut tu juga la yg kena panggil dulu. Tengok muka Haikal mcm mo nangis, so aku offer pegang tangan dia. Tiba2 dia minta pangku pula. Alalalala.. memandangkan nurse cakap boleh, so aku pangku la. Kita pun kalau boleh cuba mo elakkan 'drama' di bilik jarum. Susah aku nanti mo kontrol malu. Hehehe..


Mula2 mmg nervous. Tapi sekurang2nya dia duduk diam2. Bila nurse kasi keluar jarum, terus terlompat jauh si Haikal nun di sana. Aku kurang pasti mcmna ianya boleh terjadi. Pujuk2 punya pujuk, last2 selamat juga la dia dijarum. Ingatkan selesai sudah, rupanya mo jarum lagi sebelah tangan. Alalala kesian anak aku.

Anyway sebagai memujuk hatinya, aku ajak dia pegi Perdana Park. Hari minggu baru terpegi.. hehehe yang penting janji sudah tertunai!



Ohoo.. kamu tidak tau betapa 'YB'nya aku time ni. Macam2 janji aku tabur supaya dia tidak 'overexcited' masa kena jarum.


Masa ni, dia sudah mula tersedu sedan menahan sedih tapi tidak mo menangis. Takut malu kali.. 2 kali jarum di bahu kanan dan kiri.


Lepas jarum, terus balik memandangkan dia masih sakit mata. "Sudah la sakit mata! Tidak boleh angkat tangan lagi!" si Haikal cakap. Kekeke kesian anak aku.


No comments:

Post a Comment