Apr 19, 2012

Books : The Confession





Assalamualaikum :)

Agak lama juga aku sudah aim mo cari ini buku. Selalu nampak di kedai buku saja. Tidak pernah di library. Entah apa nasib aku kali ni, ternampaklah aku buku idaman qalbu.

Kalau tengok cover, bikin hilang selera. Macam cerita politik la pula. Tapi disebabkan penulisnya si John Grisham, adalah harus untuk dibaca dulu baru judge apa2 yang patut.

Apa yg best pasal buku ni, aku boleh baca berhenti2. Meaning kalau ada 43 chapter, aku terstop baca sampai chapter 5 pun aku tidak rasa ingin tau. Maka, aku baca buku ni agak lama sikit. Bukan mo cakap ceritanya boring. Sangatlah tidak boring. Siap ada adegan 'neng yatimah' lagi aku hahahaha... baca buku pun mo nangis. Kalaulah buku ni difilemkan, banjir kali panggung wayang. Bikin malu!

Ringkasnya, buku ni mengisahkan tentang kes pembunuhan seorang pelajar perempuan sekolah tinggi (high school la tu.. :D) Nicole Yarber. Dengan saksi yg tidak boleh pakai, akhirnya seorang pelajar kulit hitam Donte Drumm dipersalahkan dan dihukum mati. 9 tahun kemudian, seorang lelaki 40-an, Travis Boyette telah membuat confession pada seorang minister dengan mengatakan bahawa Donte Drumm tidak bersalah dan pembunuh sebenar adalah dirinya sendiri. Confession dibuat memandangkan dia sedang tenat dan akan mati disebabkan kanser. Bermulalah perjalanan si minister bersama Travis Boyette untuk menyelamatkan si Donte Drumm. Tapi malangnya disebabkan sistem keadilan yg korup, misi tersebut tidak dipedulikan.

All and all, buku ni memang best (atau actually si John Grisham ni mmg pandai tulis buku?). Sepanjang pembacaan aku, puas la aku cakap "Padan muka kau!". Emo betul aku time baca buku. Next time, klu jumpa buku John Grisham lagi, sure aku borrow punya la.


No comments:

Post a Comment