Nov 1, 2010

PhotoScape

Sungguhpun jadual aku sungguh2 padat dalam 2-3 minggu ni, aku menyempat mencari2 software yg sgt2 sesuai digunakan untuk meng'combine' gambar2 dalam satu page. Sebelum ni aku try juga guna Adobe Photoshop tapi entah kenapa aku malas mo recall balik semua fungsi2 yg ada. Paling last aku guna tahun 2003. Lagipun bukan pun niat aku mo meng'edit' gambar2 aku yg sungguh ketara sekali dengan natural beautynya.. heheh ewah.. ewah.. Melebih2 pula cik puan sorg ni kan..

Oleh itu, seperti biasa aku tanya ja la dengan Nujum Pak Belalang aku, jiran sebelah aku di ofis. Dia ni sungguhpun tidak banyak cakap, banyak benda dia tau. Dari software, programming, sql sampai la ke tajuk lagu.. Mungkin banyak lagi yang dia tau tapi bab2 ni saja yg aku selalu tanya. So, dia cadangkan gunakan Photoscape. Download pun free saja. Lepas ja download, aku buat beberapa percubaan. Antaranya termasuklah :


Boleh tahan juga la hasilnya kan? Apa yg perlu anda buat, click and drag saja.. Frame memang sudah disediakan. Banyak feature lain lagi yg boleh di explore. Setakat ni cukup la dgn yg ini dulu.. Suko btul hati den!!



1 comment:

  1. Ehhh... ngangkat batis lagi bahhh dangan..
    Punya payah ku belajar makai photoshop, membahagi, menulak, menyampur segala, baru utk frame! baru 1 gambar ulehku, nda ku nyanyat lg.

    ReplyDelete