Nov 8, 2010

Burried Alive II


Cerita thriller ni memang klasik. Aku sendiri kurang pasti tahun bila diorg buat cerita ni, apa yg penting waktu tu zaman kegemilangan rambut blow dry ala2 Farrah Fawcett. Kenapa aku tengok cerita ni? Of course la sebab tajuk dia. Tajuk movie pun sudah dapat full mark (pada pendapat aku la). Tapi sekali tengok cerita dia.. ish ish ish..

Cerita ni mengisahkan tentang seorg wanita, Laura berusia 32 thn (entah kenapa aku rasa aku nampak lg muda dari pelakon yg dipilih) yg baru kematian pakcik. Disebabkan Laura ni satu2nya saudara yg tinggal maka pakciknya (bekas polis) pun tinggalkan harta bernilai 250k. Dijadikan cerita, Laura ni sudah berkahwin dgn seorg lelaki bernama Randy. Mo cakap hensem, boleh2 la.. cukup makan. Disebabkan Laura dapat duit 250k, maka si Randy tiba2 pula minta beli perahu layar. Kununnya sebab dia mo melancong dgn perahu layar dia tu. Tapi sebab si Laura ni bijak, maka dia pun cakap dgn si Randy dia mo bayar pinjaman rumah sekali dgn kereta diorg. Maka merajuklah si Randy.

Tanpa pengetahuan si Laura, Si Randy ni mempunyai hubungan sulit dengan seorg wanita yg bekerja di bar. So, planning punya planning si mangkuk (Randy) dengan si ayun (Roxy) ni come up dgn satu plan pembunuhan yang disangkakan sangat perfect. Idea ni dtg dari ahli2 mesyuarat tingkap yang ditubuhkan. Kononnya seorg lelaki berusia 30-an telah diserang sakit jantung walaupun sebelum ni tidak pernah ada sejarah kesihatan yg kritikal. Setelah dikebumikan, lelaki tersebut tiba2 tersedar lalu berusaha keluar dari keranda. Dengan tragiknya terus membunuh isterinya yg dikatakan curang serta pasangannya, membakar rumah tersebut, kemudian mengangkat kedua2 mayat untuk dimasukkan semula ke kuburnya dan kubur semula dengan sempurna. Aku agaklah, mgkn kena kasi heroin kali time dia dalam keranda tu. Banyak pula energy dia mo buat semua tu dalam satu malam. Kalau ikut logik, keluar dari keranda tu mo juga pengsan sejam dua baru boleh bangun balik. Itupun macam org mabuk kali.

Seperti biasa, plan tu berjalan dgn jayanya tanpa sebarang keraguan (aku rasa la). Kalau aku jd polis, aku hairan juga macamana org yg baru mewarisi 250k tiba2 mati sakit jantung pada usia 32 tahun, selepas 1 mggu pakciknya mati. Tapi tidak apa la, mgkn sebab diorg mo juga letak rempah misteri tidak logik tu utk tontonan umum. So, kita tengok sajala..

Selepas selesai agenda membunuh, maka si mangkuk dgn si ayun ni pun mulakan agenda seterusnya. Bab ini la yg paling aku tidak berkenan sekali. Kalau betul2 mo bunuh. Bunuh la betul2. Ini tidak, doktor mo buat bedah siasat si mangkuk cakap tidak payah. Konon wasiat bininya. Lepas tu beli keranda yg paling kuat. Supaya tidak ada ulat boleh masuk dalam keranda bini dia. Haiyyaaa!! kalau aku, baik bakar terus ja. Tidak payah susah2 hati mo buat keja 2-3 kali.

Magically, si Laura berjaya keluar daripada keranda dan bersiap sedia untuk membalas dendam. Maka, selepas menakutkan si mangkuk yg kemudiannya lari ke rumah si ayun, si Laura pun bersedia untuk mandi. Yup! dia ada masa mo mandi. Mandi, kemas rumah, basuh baju, cuci piring, aku pun kurang pasti apa signifikannya agenda mengemas rumah dengan dendam kesumat, tapi itulah yg terjadi. Si mangkuk akhirnya berjaya memujuk si ayun untuk pulang ke rumah Laura untuk mengambil beberapa dokumen. Dengan teknik yg betul, akhirnya Laura berjaya membuatkan si mangkuk dgn si ayun ni pengsan.

Sedar2 ja, si mangkuk dengan si ayun telah berjaya dikurung dalam kapal layar yang baru dibeli oleh si mangkuk. Macamna Laura boleh angkat kedua2 mangkuk dan ayun ni aku pun kurang pasti. Bab seterusnya aku malas mo tengok sebab makin aku tengok makin stress pula aku dgn level ketidak logikan cerita ni. So, aku tukar channel lain..

No comments:

Post a Comment