Nov 23, 2010

A trip to Hari Peladang, Nelayan dan Penternak

21 November, kebetulan mertua aku datang dari Labuan. Seperti biasa, sebab mertua lelaki orang peladang maka kami pun beramai2 la pegi ke Tamu KPD. Tapi agak menyedihkan la sebab 21 Nov tu hari paling last, maka apa yg tinggal hanyalah lebihan2 rejected item yang orang tidak mo beli. Di pintu masuk utama, aku perasan ramai orang berkerumun di satu kaunter ni. Dengan penuh semangat ingin tahu, aku pun turut la menyemak2kan diri di kaunter tersebut. Rupanya ada orang jual produk alatan dapur. Kalau tengok rupa tidaklah kompleks sangat. Rupanya macam container biasa ja pun. Tapi container ni digunakan untuk mencincang sayuran, bawang dan sebagainya. Cara penggunaan pun mudah, tapi harga mo tau.. RM20 sekali dengan extra blade.

Setiap kali diorg buat demo, diorang pun longgok la bawang2, lobak, lada yang telah dicincang ke dalam pinggan yg berasingan mengikut kategori. Kalau bawang, bawang la kawan dia, kalau lobak, lobak la kawan dia dan seterusnya. Sehingga ke satu tahap, bawang2 yg dicincang sudah pun tinggi macam gunung. Sedang aku bersemangat menengok demo diorg, tiba2 aku perasan ada seorang salesman memasukkan bawang2 yang menggunung tu ke dalam bakul plastik. Paling memeranjatkan, dia bagi seorang mak cik yang sedang sibuk2 memerhatikan demo diorg. Mati2 aku ingat bawang cincang free untuk org yang beli produk tersebut. Rupanya, mak cik tu selamba minta bawang sample yang telah dicincang dan terus balik. Tidak ada satu pun produk diorg yg dibeli.. Haisshhhhh!!! Bersemangat la mak cik tu masak seminggu ni...

Kejadian ni buat aku terfikir, macamna la kalau org buat sample pasal frying pan di pasaraya tu dengan memasak pancake, kulit kuih lenggang dan sebagainya tapi bukan pun mo beli produk, cuma mo minta apa yang sudah kena masak saja.. Mesti diorg bingung kan?



No comments:

Post a Comment