Nov 23, 2010

Unstoppable


Dalam usaha aku mengurangkan stress, kali ni aku bercadang untuk tengok wayang yang kurang menyakitkan hati. Laki aku bercadang mo tengok HARRY PORTER, tapi aku cuma berminat mo tengok RED atau UNSTOPPABLE. Bukan aku tidak minat tengok Harry Porter ni, tapi sebab dia ada perkataan Part I, aku pun cakap la dengan laki aku, "klu Part II dia ditayangkan bulan depan, aku tengok.. tapi klu tahun depan, nda payahlah! Aku ni bukan orang yg penyabar..". So, laki aku pun ikut ja la aku mo tengok apa.

Disebabkan aku masih trauma dengan EXPENDABLES, kali ni sebelum aku tengok wayang aku buat homework. Tengok review dia macamna. Seperti yang dijangkakan, sebab barisan pelakon RED dalam kategori 'orang lama', jadi reviewnya pun kurang memberangsangkan. So, aku pilih UNSTOPPABLE.

Bagi aku UNSTOPPABLE ni combination of 80% logic, 15% Hollywood standard and 5% mengarut la. Mengisahkan tentang seorang konduktor baru keretapi Will Colson yang dijadualkan untuk bertugas dengan Frank Barnes (Denzel Washington) seorang engineer keretapi (pemandu keretapi la kunun). Frank yang mempunyai pengalaman bekerja dalam bidang keretapi selama 28 tahun ni seorang yang agak 'cool' juga la. Biasa la org tua, takkan la mo tunjuk macho pula.. Will pula dalam kategori yang suka buat kerja tanpa diarah2. Kununnya, dia sudah cukup kursus untuk buat kerja dia. So, kira logik la dia berperasaan pandai. Entah macam mana, ada la diantara pekerja2 keretapi ni membuat kecuaian menyebabkan keretapi 777 sepanjang 0.5 batu terlepas tanpa pemandu. Paling malang lagi, keretapi tersebut disetkan kepada kelajuan yang paling maksima. Kalau itu tidak cukup malang, mengikut standard Hollywood kena la ditambah lagi. Dijadikan cerita angkutan yang dibawa oleh keretapi tersebut kebanyakannya adalah bahan kimia dan petrol yang dikatakan jika ianya terbabas akan menyebabkan kerosakan harta dan nyawa berjumlah berbillion.

Banyaklah effort yang cuba dilakukan oleh pihak keretapi bagi mengurangkan kerugian dan kejatuhan saham dorang. Biasalah bisnes.. Yang lucunya, kalau dalam cerita yang tidak berkaitan bom meletup tidak kira masa. Asyik meletup ja tidak pandai berenti2. Tapi dalam cerita ni, diorg tidak terpikir pula mo kasi letup landasan supaya keretapi tu tergelincir sebelum sampai ke kawasan berpopulasi tinggi.

Oleh sebab kebanyakan effort tidak mendatangkan hasil, maka Frank dan Will pun buat percubaan berani mati dengan mengejar keretapi 777 dengan keretapi buruk diorg tu. Konon2 diorg mo tarik dari belakang supaya kelajuan keretapi 777 dapat dikurangkan. Tapi rasanya kalau budak2 tengok pun sudah tau apa akan terjadi. Keretapi kecik vs keretapi 0.5 batu = confirm bukan idea yang bijak.

Entah kenapa, walaupun ada beberapa part yang aku rasa kurang logik terutama sekali part bini si Will Colson buat restraining order sebab dia Will berkeras mo tengok telefon bini dia (sebab dia ingat bini dia ada hubungan sulit). Selain tu, last2 minit baru Will dan Frank sedar setiap gerabak ada manual brake. Kalau awal2 lagi diorg tahu, rasanya 30 minit suda habis ni cerita.

Apapun aku enjoy betul tengok cerita ni. Betul2 rasa tidak rugi. Kalau ada peluang, bagus kamu pi tengok. Bukan selalu aku puji2 movie orang ni tau..


No comments:

Post a Comment