Oct 26, 2010

Ke manakah hilangnya..

Sebagai seorg yg sangat komited dalam pekerjaan, aku mmg suka menepati masa (kecuali klu aku sengaja.. hehehe). Ini termasuklah dalam memastikan perjalanan utk punch out keluar daripada ofis berjalan dengan lancar. Aku akan pastikan setiap minit dan detik dirakam dengan baik, manalah tau klu2 ada org cuba sabotaj timing yg telah disetkan.

Oleh itu, 5 minit sebelum jam 5.00 ptg aku akan pastikan komputer di shut down dgn baik dan yg penting pantas. Masuk dalam lif mengambil masa 2-3 minit, so aku ada extra 2 minit untuk mengawal lalu lintas di mesin perakam waktu (actually card reader, tp anggap saja la mcm perakam waktu). Itulah dia, kira2 rutin aku setiap hari (kecuali ada meeting merangkap pertandingan perbahasan di antara org2 yg tidak bercakap di pejabat, tapi dalam meeting sibuk main tembak2).

Kemarin, seperti biasa aku shut down pc, walkathon sikit dan terus masuk lif. Keluar dari lif, tiba2 la mamat ofis aku tersenyum2 simpul tengok aku. Mati2 aku ingat dia berminat dengan kuih donat yg aku tapau khas utk suami terchenta. Atas sebab rasa tidak puas hati, aku tnya la dia "Kenapa?" dia cakap "Tiada". So, aku telan ja la apa dia cakap dan berjalan terus ke mesin perakam waktu. Aku tengok atas, tengok bawah, pusing belakang.. "Eh eh.. Ke manakah hilangnya.. ini mesin punch?". Berhabis2an la mamat td tu ketawa. Aku rasa dia mmg mo tengok gelagat org mencari mesin kali, tu sebab dia tunggu. Oleh sebab dia ketawa dengan bersemangatnya maka automatik aku cakap "Mana sudah ko letak? Ko tapuk (sembunyi) ni kan? Capat kasi pulang!!". Mati2 dia cakap dia tidak tau. Disebabkan masa sudah hampir tiba, aku pun balik terus tanpa punch out. Pagi ini, jam 7.40 pagi nampaknya mesin punch out masi lagi menghilangkan diri. Tiba2 ia muncul semula jam 8 lebih pagi.

Kepada warga2 ofis sekalian, sekiranya kamu perlu rujukan untuk melengkapkan remarks dalam rekod e-attendance kamu, silakan..

No comments:

Post a Comment