Jan 28, 2013

Kecemasan


Assalamualaikum,

Hujung minggu aku baru-baru ni sangat luar biasa. 

Memandangkan adik aku ada kursus di KK, mama aku ambil kesempatan untuk berkirim bermacam-macam benda untuk aku beli dan dikirimkan terus kepada adik aku. Kebanyakkan benda yg mama aku kirim tidaklah susah sangat dicari. 

Barang terakhir yang mama aku kirim cuma boleh jumpa di pasar. Memandangkan aku sangat sibuk luar biasa, aku cuma berpeluang ke pasar di subuh hari.

Awal pagi, aku bertolak ke pasar secara solo. Tidak lama kemudian, aku jumpa sebuah motor terdampar ditengah jalan. Aku beranggapan, agaknya mesti semalam ada kemalangan jadi motor tu ditinggalkan di sana secara sengaja.

Sebagai rakyat Malaysia yg prihatin, aku pun perlahankan kereta sambil menjeling keadaan motor berkenaan. Suddenly, I feel exactly like Dorothy in The Wizard of Oz!

Di bawah motor berkenaan, ada sepasang kaki. Lengkap berkasut sukan, berseluar pendek dan berhelmet putih. So, what did I do?

Aku tengok keadaan sekeliling. Tiada sebarang kelibat manusia (of course except for me and the one under the motorcycle) atau pun sebarang kereta. Aku tempted untuk berhenti di tepi jalan, tapi aku rasa untuk keselamatan diri (sebab aku seorang dan perempuan) aku rasa aku patut terus bergerak. Aku call my hubby tanya kalau aku perlu call ambulans atau apa-apa yg sewaktu dengannya, tapi hubby cakap biarkan saja. Takut nanti bila bantuan sampai, si mangsa pula tiada.

Sepanjang perjalanan aku ke pasar, aku rasa tidak sedap hati. Manalah tau, atas tindakan aku meninggalkan si mangsa tiba-tiba dia 'kong' la pula. Kalau pun dia sedar tapi patah leher atau whatsoever puaslah aku kena sumpah sebab tidak turun bagi bantuan. Aku terfikir juga mo ambil gambar, tapi nampak macam rude pula ambil gambar orang dilanda musibah. Sudah la tidak tolong, mo ambil gambar pula.

Kalau dulu, sure aku tidak akan rasa ragu-ragu bagi bantuan. Tapi nowadays, dengan kejadian jenayah yg melibatkan kes-kes begini, orang tidak boleh salahkan kita untuk berhati-hati. Tambah lagi kalau seorang diri. 

Balik ke rumah, aku perasan si mangsa sudah tiada. Including la motor dia. Yang ada cuma dedaunan yg diletakkan secara sengaja ditempat kejadian. Hubby pula sibuk jadi reporter. Tanya macam-macam soalan. Tapi soalan dia buat aku berfikir..

Hubby : Teruk kecederaan dia?
Aku : Macam tiada cedera. Tiada sebarang luka yg jelas melainkan dia dihimpit motor sendiri.
Hubby : Itu lagi pelik.. Macamna boleh terhimpit motor sendiri? Selalunya mesti penunggang sempat lompat ke tepi. Ada pergerakan?
Aku : Langsung tiada. Mungkin pengsan.
Hubby : Motor dia rosak teruk?
Aku : Macam ada sedikit cermin pecah la..
Hubby : Masa balik serpihan tu masih ada?
Aku : Tiada. Mungkin kena bersihkan sudah..
Hubby : Nasib kau tidak turun. Macam ada yg tidak kena. Takkan dalam tempoh 30 minit kau pigi pasar, ada orang offer bawa dia pegi hospital sekali dengan motor-motornya..

*Betul juga kan? Kalau aku, orangnya aku boleh bawa pergi hospital. Motornya aku kasi tinggal ja sana. Bukan aku boleh bawa pun..


Inilah rujukan aku kalau ada kecemasan.
 Penting bagi ibubapa atau setiap orang ada rujukan kecemasan. 
We never know when we might need it kan?



No comments:

Post a Comment